Markkinointi on asiakasymmärryksen, teknologian ja luovuuden liitto. Se on osumista ja erottumista yksittäiselle asiakkaalle relevantilla tavalla. 

Mitkä vanhojen toimialojen yritykset onnistuvat markkinoinnissaan tällä hetkellä ja miksi? Ainakin yksi yritys tulee mieleen. Tesla on enemmän kuin hieno auto: se on ympäristöteko. Tesla ratkaisee kalliiseen yksityisautoon liittyvän eettisen dilemman: huristelu onkin ympäristöystävällistä ja edistyksellistä. Sporttimersun kuljettajan poskia punoittaa jo.

Kuten työkaverini Kari Tervonen ytimekkäästi blogasi, yrityksen tärkein tehtävä on ratkaista yksi asiakkaan ongelma hyvin. Yrityksen strateginen ydin on lisäarvo, jota se voi asiakkailleen tarjota ja joka samalla erottaa sen kilpailijoista.

Kun ydin on löytynyt, tulee yrityksen markkinoinnista helpompaa ja loogisempaa. Aidosta lisäarvosta on luontevaa viestiä. Ei tarvitse johtaa harhaan tai tärvätä asiakkaan aikaa. Markkinoinnin suunnittelun tulisikin alkaa sen ymmärtämisestä, mikä on yrityksen tuottama, uniikki lisäarvo. Kenelle siitä on suurin hyöty, ja missä kontekstissa? Muu ei ole kovin kiinnostavaa. Jos lisäarvoa ei löydy, kannattaa sammuttaa valot ja mennä kotiin. Tai kehittää se, ja tehdä lujaa töitä kaikilla rintamilla erottuvan toimintatavan eteen. Eläköön Kotipizza ja Finlayson!

Markkinointiviestintä on asiakaspalvelua

Kulutan mieluummin toimittajien, taiteilijoiden tai ystävieni kuin brändien tekemiä sisältöjä, enkä ole yksin. Ihmiset välttelevät markkinointiviestejä. Useimmat markkinointisähköpostit tuomitsen yhdellä näpäytyksellä suoraan elektroniseen kadotukseen. Kaikki me tunnistamme tyrkyttävän ja häiritsevän mainoksen nanosekunnissa. Mitä tällaisessa ympäristössä voi markkinoija tehdä? Taitava propagandisti voi huutamisen ja keskustelun kontrolloinnin sijasta määrittää keskustelun aiheen. Tästä esimerkkinä valeuutiset ja karmeudessaan taitavasti hämmentävä Trump, joka räpiköi käsittämättömistä sanomisistaan riippumatta yhä maailman vaikutusvaltaisimman henkilön virassa – ainakin tätä kirjoitettaessa. Mitään pysyvää valehtelulla ei kuitenkaan rakennu. 

Jos yritys tuottaa poikkeuksellista lisäarvoa kohderyhmälleen ja voi jopa laajentaa brändiään johonkin suurempaan tarkoitukseen, tarvitaan vielä toimiva markkinoinnin taktinen toteutus. Hyödyn viestiminen oikeille henkilöille, oikeaan aikaan, oikeaan kanavaan ja oikealla tavalla on myös huomattava – joskin koko ajan helpottuva IT-haaste. Markkinointiviestinnästä tulee yhä enemmän osa asiakaspalvelua ja asiakaskokemuksen rakentamista yksilötasolla. 

Markkinoinnin automaation läpimurto perustui siihen, että se mahdollistaa viestinnän yksittäiselle henkilölle oikeaan aikaan. Kanavina ovat sähköposti ja verkkosivusto. Kyseiset teknologiat ovat tällä hetkellä 5–7 vuotta vanhoja – ja juuri siinä on niiden ongelma. Spämmääminen on käytännössä kuolemassa, ja viimeisimpänä naulana arkkuun toimii GDPR. 

Yhtenäisen asiakaskokemuksen jäljillä

Samaan aikaan asiakkaat vaativat yhtenäistä asiakaskokemusta huolimatta siitä, missä he ovat yrityksen kanssa tekemisissä. Kivijalassa, puhelimessa tai verkossa asioidessa on oletuksena, että oma uniikki asiakassuhde ja siihen liittyvät yksilölliset nyanssit huomioidaan. Länsimaisen kuluttajan vaatimustaso on kasvanut korkeaksi – Salesforcen tutkimuksen mukaan yli 60 % asiakkaista vaatii jatkuvaa yksilöllisen palvelutilanteensa huomioimista yrityksiltä.

Jotta yritys voisi tarjota yhtenäisen asiakaskokemuksen, yhä suurempi määrä eri järjestelmiä tulee integroida keskenään, tai hoitaa kasvava määrä eri kohtaamisia samalta alustalta. Sisällöt tulee pitää korkeatasoisina eli sellaisina, jotka auttavat ja inspiroivat asiakasta ottamaan kaiken irti yrityksen tarjoamasta lisäarvosta. Tämä ei onnistu ilman, että viestissä huomioidaan kanava ja konteksti. Se ei puolestaan ole mahdollista, jos sisällöntuottajat ja tekniset toteuttajat pelaavat eri tiimeissä. 

Modernia sisältömarkkinointia

Tunnustimme tosiasiat, ja päätimme panostaa lisää teknologiaan. Olemme nyt Hubspotin lisäksi myös Salesforcen kumppani ja tuotamme modernia sisältömarkkinointia asiakkaillemme palveluna: suoraan järjestelmiin ja yhdistettynä pitkään kokemukseen sisällöntuotannosta. Tämä on Dinglen asiakkaalleen tarjoama tärkeä ja uniikki lisäarvo.

Miten teemme tämän? No emme ainakaan projekteina! Markkinointi on jatkuvaa kehittämistä reaaliaikaisen analytiikan pohjalta. Siksi toimintatapamme on muodostaa yhteisiä tiimejä asiakkaamme kanssa.  Yhdessä varmistamme, että tiimissä on kaikki tarvittava osaaminen, jotta yhtenäisen ja positiivisen asiakaskokemuksen toimittaminen onnistuu. Kyseessä on poikkitieteellinen toiminta, jossa yhdistyy asiakasymmärrys, teknologia ja luovuus. Se on sopivan vaikeaa ja siksi paitsi kiinnostavaa, myös kilpailuetuja asiakkaillemme tarjoavaa toimintaa. Lue lisää kasvumarkkinoinnin palveluistamme.

Kiinnostuitko?

Kerromme mielellämme lisää.

Subscribe to Email Updates