Digitalisaatio meni jo, seuraavaksi kohistaan tekoälystä ja siitä, mikä ammattiala joutuu seuraavaksi sen hampaisiin. Tällä kertaa vuorossa ovat aiemmin luovan alan immuniteetista nauttineet markkinointitoimistot, tarkemmin mediasuunnittelijat ja -ostajat. Viime viikkoina Facebookin uutiskynnyksen onkin ylittänyt Adgorithms -yrityksen kehittämä tekoälyrobotti Albert ja se, kuinka väsymätön robotti lyö reaaliaikaisella tiedonkäsittelyllään laudalta parhaimmankin mediasuunnittelijan.

Markkinoinnin alalla Albert ei ole kuitenkaan ensimmäinen lajiaan. Tekoälystä kiinnostuneet ovat ehkä kuulleet aiemmin IBM:n Watsonista, joka on viime aikoina valjastettu myös markkinoinnin hyötykäyttöön, erityisesti brändätyn sisällön osalta. Aiemmin Dinglessäkin ollaan bloggailtu muun muassa saman järjestelmän HR- sovellutuksesta. Watsonille voi syöttää asiakasdataa, josta se luo kuluttajalle räätälöidyn kokonaisuuden. Tällainen kokeilu tehtiin hiljattain yhteistyössä keittovalmistaja Campbell Soup Companyn kanssa. Watson räätälöi sääyhtiö The Weather Companyn sivuilla display-mainonnan avulla käyttäjälle personoituja reseptejä ja suositteli käyttäjälle reseptiä perustuen tämän sijaintitietoihin, alueen säätietoihin ja siihen, mitä raaka-aineita henkilö halusi reseptissään käyttää. Mainoksen nähdessään käyttäjä pystyi tietokoneen mikrofonin välityksellä kysymään Watsonilta suosituksia resepteistä.

Toinen esimerkki Watsonin käytöstä markkinoinnissa on mainostoimisto Saatchi & Saatchin tekemä kampanja Toyotalle, jossa Watson laitettiin etsimään tuhannesta suosituimmasta vapaa-ajan aktiviteeteista kaikkein epätodennäköisimmät parit. Näistä pareista toimisto valitsi parhaimmat ja hauskimmat yhdistelmät (esimeriksi pilates ja cosplay, sekä maraton ja kelkkailu), ja tuotti 300 erilaista kampanjavideota Facebookin ja Instagramin käyttäjille kohdistaen kullekin oikean videon henkilön mielenkiinnon kohteiden mukaan.

tekoäly-ja-markkinoija.jpg

Palataan kuitenkin vielä Albertiin, joka on ensimmäinen tekoäly, joka on kehitetty juuri digitaalisiin mainoskanaviin. Järjestelmä pystyy käsittelemään tietoa monesta eri kanavasta ja testaamaan erilaisten sisältöjen toimivuutta, sekä optimoimaan kampanjoita jo niiden elinkaaren aikana. Elintarvikesäilykkeitä myyvän Dolen liikevaihto kasvoi Albertin avulla 87 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, ja ohjelma neuvoi lisäksi Dolen luovaa tiimiä siitä, millaista sisältöä heidän tulisi jatkossa tuottaa enemmän.

Viime lokakuussa puolestaan alusvaatemerkki Cosabella päätti lopettaa yhteistyönsä silloisen digitaalisen mainostoimistonsa kanssa ja vaihtaa sen Albertiin. Vaihdon jälkeen yritys on onnistunut kolminkertaistamaan liikevoittonsa ja kasvattanut asiakaskuntaansa 30 prosentilla. Cosabellan markkinointijohtaja Courtney Connell onkin vakuuttunut siitä, ettei yhtiö enää aio vaihtaa hakusana- ja sosiaalisen median mainontaansa takaisin ihmisten käsiin. Connell puhuukin Albertista kuin lempityöntekijästään, joka ei nuku tai väsy ja jonka keskittyminen ei herpaannu.

Vaikka Albertista ei tunnu olevan pahaa sanottavaa, toistaiseksi se kuitenkin vain yhdistelee valmiiksi tuotettua tekstiä ja kuvaa. Ehkä sekin aika koittaa pian, kun Albert tai sen tulevaisuuden kilpailija pystyy tuottamaan itse omat luovat sisältönsä ja muokkaamaan niitä tarpeen mukaan. Sitä odotellessa markkinointitoimistot tekevät sen, minkä ne osaavat toistaiseksi parhaiten: kertovat ihmisiä puhuttelevia tarinoita, tuottavat inspiroivia kuvia ja nostavat pienen piirin suosikit suuren yleisön tietoisuuteen.

Enää kauaa ei markkinointitoimistoilla ole varaa tehdä huonosti toteutettuja tai valvottuja kampanjoita, jos ne niin ovat ikinä tehneetkään. Takana ovat ne ajat, jolloin kerran hyväksi havaitut mainokset saivat pyöriä kussakin kanavassa omalla painollaan ja tasaisena pysyvällä budjetillaan.

Mainosala on kuitenkin pitkään ollut ja tulee vastaisuudessakin olemaan jatkuvassa muutoksessa. Mainoskanavien omat kohdennustyökalut kehityvät jatkuvasti entistä tarkemmiksi ja monipuolisemmiksi. Tiedon lisääntyessä myös työkalujen automaation määrä on kasvanut. Facebookin ja Googlen hengästyttävällä tahdilla tulevat päivitykset ja uudet ominaisuudet pitävät huolen siitä, että mainostajalla on aina käytössään paras ja viimeisin tieto sekä kuluttajista että uusimmista päivityksistä. Mainostajan tehtävänä onkin pysyä ajan tasalla kaikista muutoksista ja löytää mainoksille sopivimmat ja ajankohtaisimmat kanavat.

Facebookin ja Googlen takomista huikeista mainostuloista voikin päätellä, ettei digitaalinen mainonta ole hiipumassa vielä vähään aikaan, vaan sen kysyntä kasvaa myös jatkossa. Se tarkoittaa samalla myös mainonnan luovan suunnittelun, ideoinnin ja vaativan ajatustyön tarpeen kasvua, eli niitä asioita, joissa me ihmiset olemme parhaita. Mainonnan manuaaliset työtehtävät moni mainostaja sen sijaan antanee mielellään väsymättömän ja tarkkanäköisen tekoälyn harteille. Jos työpäiväsi koostuu suurelta osin Excelin pyörittelystä ja tiedon käsin analysoinnista, ole varuillasi; tietokoneen laskentatehon kanssa ei kannata lähteä kilpasille.
Kommentit 0

Subscribe to Email Updates