Markkinoinnin automaatio on tämän hetken kuuma peruna. Monet yritykset ovat ottaneet myös uusia työkaluja käyttöön kehittääkseen omista työntekijöistään brändilähettiläitä. Usein vain unohdetaan se fakta, ettei automaatio korvaa persoonaa ja luovuutta. Tarvitaan timanttista sisältöä, sillä ihmiset eivät ole kiinnostuneita seuraamaan yrityksen robottilähettiläsarmeijaa. Hyvin hoidettu brändilähettilyys taas tukee loistavasti työnantajabrändin kehitystä.

Mikä tässä nyt sitten tökkii? 


Yritykset ovat kyllä viime aikoina heränneet lähettilyyteen ja ymmärtävät sen hyötyjä. Silti, lyhytjänteisyyttä on havaittavissa. Työntekijöiden lähettilyysproggis saattaa sisältää ihan hyviä sunnnitelmia. Lopulta kuitenkin tyydytään siihen, että työntekijöiden tilit avataan esim. Twitteriin ja heitellään yhteisestä softasta linkkejä robotteina ulos. Mahdollisesti tehdään jopa spämmäämiseen rohkaisevia mittareita. Mutta mihin jäi persoonallisuus? Persoonalliset ihmiset kuitenkin ovat somessa kiinnostavampia kuin helposti jäykästi viestivät yritykset. Robottina viestiminen tuskin herättää suuria intohimoja työntekijässäkään, sillä vuorovaikutusta ei juurikaan synny.

Miten kehittää brändilähettilyyttä persoonallisemmaksi? 


Heti ensin on sanottava, että yrityksen omien sisältöjen laatu korostuu brändilähettilyydessä. Hyviä sisältöjä ja arvoja tekee mieli jakaa ja ne allekirjoittaa ylpeästi omilla kommenteillaan. Yrityksillä on myös monia tapoja tukea työntekijöiden sisällöntuotantoa. Liikaa ei kannatta pelotella säännöillä, kyllä niillä messuständeilläkin osataan yritystä edustaa terveellä maalaisjärjellä. Miksipä siis ei somessa? Sisältöjen suunnitteluun ja kanavien valintaan kyllä kannattaa alussa varata aikaa ennen kuin siitä muodostuu rutiini.

Tärkeintä on auttaa asiantuntijaa löytämään sisällön kulmat ja madaltaa postauskynnystä. Brändilähettilään on tärkeää löytää sekä asiantuntijuuden että harrasteiden puolelta ne itseä eniten inspiroivat puheenaiheet. Mitkä ovat niitä elämässä inspiroivia asioita, joihin saisi ujutettua mukaan persoonaa ja/tai asiantuntijuutta? Monet pyrkivät luomaan asiantuntijuutta somekanavissa käymättä edes niissä. Verkostoituminen ja kiinnostavat ihmiset ovat kuitenkin myös brändilähettilyyden suola. 

Kannattaa muistaa, että automaatio helpottaa sisältöjen löytämistä, mutta luovuus sisällöissä koukuttaa ihmiset seuraamaan niitä. Aidot brändilähettiläät kannattaa ehdottomasti nostaa yrityksissä esille. Esimerkit ja johdon tuki kannustavat muitakin mukaan. Brändilähettilyys syntyy pitkälti omasta tahdosta, mutta tätä mahdollisuutta yritysten kannattaa vahvasti ruokkia.

Tätä brändilähettilästä voi seurata Twitterissä, ja verkostoidun mielelläni myös LinkedInissä.


Lisää työnantajabrändäyksestä ja työntekijälähettilyyteen kannustavan yrityskulttuurin rakentamisesta voit lukea e-kirjasta Yrityskulttuurista työnantajabrändäykseen:

Lataa ilmainen e-kirja Yrityskulttuurista työnantajabrändäykseen

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates