Kirjoitin MTL:n blogiin tulevaisuuden Lead Agencysta. Olen totaalin jäävi ymmärtämään menneen ajan lead agencya. En ole koskaan ollut sellaisessa töissä tai asiakkaana.

Menneestä ajasta on kuitenkin paljon opittavaa. Kuten asia, jonka itse olen sisäistänyt Mad Menistä. "What do the stats say?" Niin he kysyvät - ja siihen he uskovat. Täysin. Kun itse astuin mainosmaailmaan tämä oppi tuntui olevan unohtunut. Tutkimukset oli "hyvä lähtökohta", mutta sehän "kuvaa mennyttä", "Mikä on se seuraava juttu tällä alalla."

Dinglessä pyrimme aina datalähtöisyyteen. Sukupuolijakauman ja -asenteiden lisäksi eroamme Mad Menin ukoista siinä että kysymme "What does the data say?" ja kysymme sen usein. Joissakin toiminnoissa minuuteittain, toisissa automatisoidusti sekunttipelinä. 

Datan merkitys markkinointiin on huima ja tulee olemaan vielä huimempi. Jokainen copy, väri ja otsikko optimoidaan datan mukaan. Mahdollisuuksien ollessa rajattomat, pitää löytää kullekin asiakkaalle ja tuotteelle sopiva rajahyöty. Kansantaloustieteen perusteet eivät menneetkään hukkaan. Eivät myöskään talousmatematiikan A ja B.

Ekonomin sijaan todellinen sankari tässä pelissä on kuitenkin analyytikko. Ei siksi että analyytikon rooli jotenkin muuttuisi. Analyytikoita tarvitaan jatkossakin myös analyytikon tehtäviin.

Analyytikon taidot sen sijaan avaa ovet tulevaisuuden lead agencyn johtamiseksi. Niillä taidoilla varustetut henkilöt muodostavat tulevaisuuden lead agencien strategit ja toimarit. Datan hyödyntämisen taidot yhdistettynä strategiseen ajatteluun ja näkemykseen on kombinaatio, jolla saa asiakkaan kassakoneen laulamaan.

 

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates