Keskinkertainen ei riitä. Olemme eläneet jo riittävän monta vuotta loputtomassa informaatiotulvassa ja turruttaneet itsemme puolivillaisten konsensushakuisten sisältöjen äärellä. Pysyminen pinnalla alati kovenevan kilpailun synnyttämässä sisältövaltameressä vaatii modernin sisältöstrategian pelastusrengasta.

Näiden viiden askeleen avulla tarkistat, että sisältöstrategiasi on ajassa kiinni – ja tadaa, sen jälkeen navigointi kohti aidosti merkityksellisiä sisältökonsepteja onnistuukin huomattavasti helpommin!

1. Toimi tavoitteellisesti

Sisältöstrategian tarkoituksena on ohjata yrityksen markkinointia niin, että jokainen markkinointitoimenpide ja -konsepti tukee liiketoiminnan tavoitteita. Kun tietää mihin tähdätä, tähtääminen helpottuu. Jos sihti on hukassa ja markkinointi ilman tavoitteita, heittelet epärelevantteja viestejä ympäriinsä. Tällöin työ on fokusoimatonta ad hoc -puuhastelua, joka aiheuttaa ainoastaan harmaita hiuksia niin sinulle markkinoijana kuin asiakasraukoillekin – pahimmillaan jopa niin, että se karkottaa heitä enemmän kuin tuo luoksesi.

Ala siis rakentaa tavoitteellista strategiaasi numeroiden pohjalta. Listaa ylös brändiäsi koskevia numeraalisia tavoitteita, joiden kasvamista voit seurata: liidejä, kävijöiden määrää, brändin parissa vietettyä aikaa tai tavoitetun yleisön määrää.

2. Analysoi kaikkea

Numerot eivät valehtele ja lähestulkoon mitä tahansa voi mitata, kun käytössä on valtava määrä eri kanavista pulppuavaa dataa. Mutuilun sijasta keskity siis analysoimaan jatkuvasti, mitä mikäkin numero tarkoittaa brändisi näkökulmasta: millainen sisältö toimii ja millainen ei.

Aloita perehtymällä jo olemassa olevien kanavien, kuten verkkosivuliikenteen, CRM:n tai some-kanavien analytiikkaan. Sen pohjalta näet, mistä asiakkaasi tulevat ja mihin he ovat menossa. Luo datan hyödyntämisestä säännölliset prosessit, joiden pohjalta pystyt kehittämään paitsi omaa tietämystäsi, myös brändisi toimintaa. Kun data ohjaa tekemistä, tietämyksesi yleisön mieltymyksistä ja käyttäytymisestä kasvaa jatkuvasti ja pystyt tarjoamaan entistä osuvampaa sisältöä.

3. Selkeytä ostajapersoonat

Monet yritykset puhuvat suureen ääneen siitä mitä tekevät, sen sijaan että keskittyisivät tutkimaan keitä asiakkaat ovat ja mitä he tarvitsevat. Olipa yrityksesi pieni tai suuri, strategiavaiheessa on kriittistä kiinnittää huomiota siihen, kenelle ollaan puhumassa ja millaisia tarpeita heiltä löytyy. On resurssien hukkaamista huudella yli viidelle miljoonalle suomalaiselle, jos vain murto-osa heistä on aidosti potentiaalisia asiakkaita. 

Käytä ostajapersoonien tutkimus- ja segmentointivaiheeseen aikaa. Saadaksesi monipuolista faktaa, hanki omien näkökulmien lisäksi myös talon ulkopuolista, objektiivisempaa, tutkimustietoa esimerkiksi kvalitatiivisilla haastatteluilla. Työn tuloksena tulisi rakentua yksityiskohtaiset persoonat, jotka toimivat ennen kaikkea käytännön tasolla. Tällöin ne ovat konsepteja suunniteltaessa ja sisältöjä toteuttaessa aidosti hyödyllinen apu.

4. Hyödynnä trendejä

Markkinointikanavat ja -teknologiat kehittyvät jatkuvasti. Sisältöstrategian näkökulmasta se tarkoittaa sitä, että sinun täytyy olla paitsi alati tietoinen kehityksestä ja toimialasi uusimmista muutoksista, myös valmiina muutokseen.

Tutkiskele erilaisia trendejä, jotka koskettavat omaa tonttiasi ja tartu sisältöstrategiassasi niihin, jotka sopivat aidosti osaksi yrityksesi dna:ta. Onko esimerkiksi hyvän tekeminen, hyödyllisyys tai arvostus paikallisuutta kohtaan luonteva osa omaa markkinointiasi? Perehdy trendeihin monipuolisesti esimerkiksi täältä tai täältä ja käytä luovuutta siihen, mikä voisi olla juuri omalle brändillesi sopiva vaihtoehto.

5. Palaa sinne mistä lähdit

Sosiaalinen media on saanut aikaan sen, että ketteryys on markkinoinnissa valttia – myös sisältöstrategian kehitystyössä. Strategiasta ei missään nimessä kannata tehdä kaappiin pölyttymään jäävää raskasta opasta, jonka lukeminen aiheuttaa ahdistusta. Tee siitä sen sijaan modernin käytännönläheinen, kiinnostava ja tavoitteellinen suunnitelma, jota voit säännöllisesti kehittää tulosten ja oppien pohjalta. Kaikkea ei voi, eikä pidä tietää heti, sillä strategia on jatkuva kehitysprosessi. Kun saat tämän prosessin kirkastumaan, on helppoa jatkaa matkaa kohti arvoketjun seuraavaa vaihetta: kohderyhmääsi puhuttelevien ja oivaltavien menestyskonseptien suunnittelua.

Kiinnostuitko?

Kerromme mielellämme lisää.

Subscribe to Email Updates