Marraskuun alussa hyppäsin kollegani, Senior Media Planner Visa Vartiaisen kanssa Dublinin koneeseen ja suuntasimme kohti Facebookin järjestämää, somemainonnan ammattilaisille suunnattua Agency Day 2017 -tapahtumaa

Kun kaksi asiat viime tinkaan jättävää tyyppiä oli selvinnyt ajoissa lennolle, pääsimme viimein nauttimaan reissusta täysillä ja poimimaan talteen tämän hetken tärkeimmät Facebook-mainonnan vinkit.

Koulutuspäivä jakautui yhteisen aamupäivän jälkeen kahteen eri osioon. Visa lähti kohti strategy-polkua muiden senior-tason edustajien kanssa, ja itse vietin päivän mainosteknisemmällä action-polulla.

Tässä päivän pohjalta kokoamani muistilista tehokkaampaan Facebook- ja Instagram-mainontaan. Ota tärpit talteen ja nauti mainonnan tuloksista!

Luova sisältö on Facebook-mainonnan A ja O

Keskiverto eurooppalainen selaa jopa sata metriä somefeediä viikossa. Millainen sisältö kiinnittää huomion ja saa katseen pysähtymään kesken skrollauksen? Niinpä.
 

Facebookin ykkösprioriteetti on näyttää käyttäjille heitä kiinnostavia sisältöjä. Facebookin Partner Manager Johnny Johanssonin mukaan mainostajan on tärkeintä ymmärtää, että pelkkä raha ei riitä näkyvyyden saamiseen, vaan mainoksen pitää olla kohderyhmää kiinnostava ja kohdennuksen harkittu. Vaikka ajatus Facebookista spämmiltä suojelevana portinvartijana on kaunis, edistää periaate tietenkin myös Facebookin omaa etua. Mitä kiinnostavampaa sisältöä käyttäjälle näytetään, sitä enemmän hän viettää kanavassa aikaa ja sitä enemmän mainosinventaaria hänen uutisvirrassaan on kaupan.

Mainonnan luovat sisällöt (ad creative) ovat Facebook ja Instagram-mainonnassa jopa kahdeksan kertaa tärkeämpiä kuin esimerkiksi Googlessa. Facebookin Creative Strategist Sam Doylen mukaan pienilläkin muutoksilla voi onneksi päästä todella hyviin tuloksiin. Hyvä esimerkki tästä on ruokakuvia- ja videoita julkaiseva Inspiralized, joka on hiljattain siirtynyt Instagram-mainonnassa kuvista boomerangeihin. Pieni muutos, mutta sillä saavutettiin jopa 3,4 kertaa korkeampi CTR, 11 kertaa matalampi CPC ja 48 kertaa enemmän klikkejä. Ei hullummin!

Jos sinunkin työviikkosi luovin tehtävä on Power Point -taulukon värin vaihtaminen, kannattaa ottaa talteen seuraavat sovellusvinkit. Kuka tahansa pystyy nimittäin tekemään huomiota herättäviä postauksia muutaman näppärän puhelinsovelluksen avulla!

Parhaat sovellukset kuvien muokkaukseen:

  • Adobe Photoshop Express on yksi monipuolisimmista kuvanmuokkausohjelmista, josta löytyy kaikki perusominaisuudet (Android, iOS, Windows)
  • Adobe Spark Postin avulla luot upeita grafiikoita mobiilissa (iOS)
  • Piclabin avulla lisäät kuviisi monipuolisesti kollaaseja, grafiikoita, filttereitä… (Android, iOS)
  • Plotagraphin avulla saat upeita cinemagrafi-tyylisiä animaatioita yhdestä ainoasta JPG-kuvasta. (iOS)
  • Ripl on kuin Canvan mobiilisovellusversio, jolla saat helposti askarreltua someen sopivia layouteja. (Android, iOS)

Parhaat sovellukset videoiden muokkaukseen:

  • Videoshop on monipuolinen videoeditointisofta, jossa mm. slow motion -toiminto (iOS)
  • Quik on intuitiivinen videoeditointisofta (Android, iOS), josta löytyy kaikki perusominaisuudet.
  • Instagram Storiesin työkaluilla videoihin voi lisätä helposti mm. tekstiä, kuvia ja filttereitä (Android, iOS)
  • Instagramin Boomerangilla teet helposti lyhyitä video-GIFejä (Android, iOS)
  • Legendin avulla animoit helposti tyylikästä tekstiä videoihin ja GIFeihin (Android, iOS)

Luota algoritmiin Facebook-mainonnan optimoinnissa

Facebookin algoritmi on ystävä. Älä siis ylioptimoi kampanjoita, vaan anna algoritmin tehdä työnsä ja auttaa sinua. 

  • Anna algoritmin oppia ja optimoida itse, ennen kuin teet kampanjaan hätiköityjä muutoksia.
  • Älä segmentoi turhaan. Hyvä nyrkkisääntö on, että ellet pysty määrittämään jokaiselle uudelle segmentille erikseen rahallista arvoa, älä segmentoi.
  • Älä ylitargetoi ja -rajaa, vaan anna algoritmin tehdä työnsä ja löytää itse paras mahdollinen yleisö sisällölle.
  • Aseta kampanjatason tavoite oikein, eli älä esimerkiksi käytä klikkikampanjaa, jos konversiot ovat päätavoite. Pro tip: jos verkkokaupassa ei tule tarpeeksi ostoja, jotta niitä voisi käyttää optimointimaalina, optimoi kohti aikaisemman vaiheen maalia kuten tuotteen lisäämistä ostoskoriin.
Mikä kuvakoko linkkipostaukseen tulikaan? Tarkista Dinglen säännöllisesti päivittyvästä Social Media Guidesta!

Konversiomainonnan tärkeimmät: Pikseli ja lookalike-yleisöt

Facebook-mainonta ilman pikseliä on kuin murot ilman maitoa; menettelee, mutta potentiaalia olisi paljon parempaankin.

Miten pikselin avulla voi parhaiten tehostaa mainontaa? Kun olet asentanut koodinpätkän verkkosivuillesi, määritä sivujen tärkeimmät seurantapisteet, seuraa kävijöitä pikselin avulla, tallenna seurantapisteissä vierailleet käyttäjät yleisöksi ja hyödynnä sitten tätä dataa Facebook-mainonnan (re)targetoinnissa.

Prospektoinnin tehokkain kohdennusmuoto ovat lookalike-yleisöt, jotka perustuvat näihin seurantapisteissä vierailleisiin käyttäjiin. Intressikohdennuksille on aikansa ja paikkansa, esimerkiksi bränditietoisuuteen tai tavoittavuuteen keskittyvissä kampanjoissa, mutta konversiomainonnan pääpainon tulisi olla verkkosivudataan perustuvissa yleisöissä.

9 tuntia, 21 sivua muistiinpanoja ja 3 ilmaista suklaapatukkaa myöhemmin...

Intensiivisestä mutta antoisasta päivästä jäi käteen vielä paljon enemmänkin sulateltavaa, mutta tärkeimpänä esiin nousivat nämä kolme pääpointtia. Toivottavasti päästään palaamaan pääkallopaikalle jälleen ensi vuonna. Siihen asti kannattaa ottaa ilo irti näistä vinkeistä. Laita myös seurantaan Dinglen someuutiset, niin pysyt kärryillä somekanavien uudistuksista!

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates

Subscribe to Email Updates