Edelleen kuulee ihmisten sanovan, etteivät he ole kovinkaan luovia.

Se on silkkaa hölynpölyä. Höly tarkoittaa huhua ja pöly tarkoittaa ilmassa leijailevia vanhanaikaisuuden hiukkasia. Vanhoja huhuja luovuudesta ei kannata kuunnella. Huhu luovuudesta on klassinen tarina neroista, oudoista yksilöistä, joiden sielujen suuruus ja vinksahtaneisuus ruokkii luovuutta täysin hämmästyttävällä tavalla. Tällainen tulkinta ja siitä kiinnipitäminen on mennyttä maailmaa. Se ei ole kannattavaa toimintaa, sillä uuden luominen on nopeasti kasvavien yritysten dna:ssa. Yritykset eivät tarvitse luovia neroja, vaan yritykset tarvitsevat luovia systeemejä. Uuden luominen on nimittäin turvallisempaa kuin pysähtyminen paikoilleen. Yritys, joka luo, on elossa.

Yritykset eivät tarvitse luovia neroja, vaan yritykset tarvitsevat luovia systeemejä. Uuden luominen on nimittäin turvallisempaa kuin pysähtyminen paikoilleen.

Ihmiskunta ei olisi planeetan vaikutusvaltaisin ja omalaatuisin laji ilman loputonta nälkää kurkistaa sinne, minne emme vielä näe. Planeetan kekseliäin kaksijalkainen mobiilia näpläävä olento on kulkenut melkoisen matkan alkuaikojen savuisista luolista, kohti unelmiaan älykodeista. Me olemme muovanneet maailmaa, koska olemme ihastuneet uuteen. Kurkistamme uudestaan ja uudestaan sinne, minne emme vielä näe. Luominen on ihmisen luonteessa. Entäs yritysten?

Nopeimmin kasvavat yritykset luovivat kohti uutta samalla ajatuksella. Kaiken maailman brändilistojen kärjessä kehräävät Uberit, Googlet, IBM:t ja Teslat. Uudesta on tullut pakkomielle, ajan henki, ja varmin tapa ansaita kunnioitusta ja mammonaa. Uuden luonti on mahtava juttu, vaikka se olisi hypeä ja epämääräistä suhinaa. Pimeydessä ja tuntemattomassa on eniten voitettavaa. Uusi kiehtoo ihmismieltä. Uusi kiihottaa ja kohottaa, koska se pitää sisällään unelman entistäkin paremmasta elämästä. Uusi vie eteenpäin ja pakottaa kilpailijatkin liikkeeseen. Uuden luominen ei koskaan ole staattisten seurailijoiden tai laiskojen laji. Luominen vaatii ponnistuksia ja uhrauksia. Uusi täytyy ihan oikeasti luoda. Luominen on kovinta duunia maailmassa. Siksi luovuutta myös vältellään ja kierrellään kaukaa. Laiskuus ja sählääminen on paljon helpompaa.

Mutta jos luovimmat yritykset kiihdyttävät brändejään innovaatioidensa voimalla, kannattaisi se luovuus valjastaa pienempiinkin putiikkeihin. Uutta luova yritys lähettää signaaleja elinvoimastaan ja halustaan parantaa. Luojat johtavat synnyttävät rakkautta ja reaktioita. Ne muuttavat ja valloittavat maailmaa.

Kiihtyvä digitaalinen vallankumous on muuttanut käsitystämme luovuudesta. Se on vapauttanut luovuuden nerouden häkistä. Luovuus levittäytyy normaaliksi osaksi ihmisten arkea. Niitä ennen oudoksuttuja neroja onkin kaikkialla. Uuden oppiminen on nopeutunut, ja työkalut ovat kaikkialla kaiken aikaa. Antaako sinun yrityksesi luovuuden avaimet työntekijöilleen? Kuuleeko sinun yrityksesi taukohuoneen  taustakohinassa vellovan luovuuden vienon kuiskauksen?

Paljon on luovuuden eteen töitä tehtävä, sillä maailma ei vieläkään ole valmis. Paikalleen jämähtäneissä, hitaasti hiipuvissa yrityksissä luovuutta vaivaa luovuttaminen. Se ilmenee varmistelun kulttuurina, luovuuden kukistamisena ja ulkoistamisena. Näissä yrityksissä luovuus on jossain toisaalla tapahtuvaa nerojen näpertelyä. Luovuus ei onnistu, jos se ulkoistetaan täysin yrityksen ulkopuoliseksi toiminnaksi. Kun luovuus on vierasta ja outoa, on vaikea synnyttää napakymppejä, oli yhteistyökumppani miten luova tahansa. Luovuus vaatii jokaiselta yritykseltä pokkaa. Ryhdikästä, rohkeuteen nojaavaa meininkiä. Eli kokonaisen kulttuurin hyväksyvää intoilua tuekseen.

Luovuus vaatii jokaiselta yritykseltä pokkaa, ryhdikästä, rohkeuteen nojaavaa meininkiä. Eli kokonaisen kulttuurin hyväksyvää intoilua tuekseen.

Maslowin klassinen tarvehierarkia antaa helpon kurkistuksen luovuuden kulttuurin rakentamiseen, mutta mitä muuta? Luovuutta tutkitaan jatkuvasti ja sen kehittämiseen on tarjolla valtavasti tietoa. Parhaimmillaan luovuus on työtä ja systemaattista harjoittelua. Luovuudessa tärkein työkalu on ihmismieli ja sen käyttö on verrattavissa mihin tahansa lihakseen. Luovuus on urheilua, peliä ja leikkiä. Neurotutkimuksissa on huomattu kävelyn lisäävän luovuutta. Silti suurin osa ns. luovien alojen ihmisistä istuu suuren osan ajasta paikoillaan. Luovuuden kulttuuri kasvaa pelillisestä leikittelystä ja vastakkaisten ajatusten hallitusta törmäilystä. Syntyy resonanssia, jännitettä ja uutta. Pelleilyn salliminen työn puitteissa on haaste kaikille yrityksille. Jounin kauppa ja sitä rataa.

Legendaarinen hulluttelija, Monty Pythonin John Cleese kiteytti luovuuden erinomaisesti. ”Luovuus ei ole lahjakkuutta, vaan systeemi”. Sitä kohden.

Kommentit 0

Subscribe to Email Updates