795126_73989263

Tänään oli lounaalla lohikeittoa. Lohet keittoon on luultavasti tai ainakin oman suomilohimielikuvani mukaan kalastettu puhtaista pohjolan vesistä. Mutta kalastettu siis kuitenkin kertaalleen jonkun kalastajan toimesta.

Kalasaaliin taso riippuu siitä, kuinka monta kalastajaa on aiemmin apajilla käynyt. Kalastustakin on monen tyyppistä. Ero ammattikalastuksen ja urheilukalastuksen välillä on, että urheilukalastuksessa kala lasketaan usein takaisin vesistöön. Siinä tärkeämpää on kalastuksen tuoma nautinto kuin saalis. Tavoitteet ovat siis molemmilla kalastajaryhmillä selvät. Ammattina kalastus tähtää hyödyn ja saaliin maksimointiin käytettyjen resurssien avulla. Työn tulos, eli tässä tapauksessa kalasaalis, jää siis työn tekijälle, kunnes kalastaja päättää kuinka saaliinsa hyödyntää.

 

Ei samaa kalaa tarvitse välttämättä montaa kertaa kalastaa, jos tavoitteet ovat sen mukaiset.

 

Sama pätee mainontaan ja markkinointiin. Mitä jos pelkästään näyttökertoja maksimoivan mainonnan sijaan ohjaisimmekin tavoitetut kuluttajat välittömästi esimerkiksi sosiaalisen median yhteisöön jäseniksi? Tai vaikkapa sähköpostirekisteriin? Näiden kasvaessa kasvattaisimme omaa, ansaittua mediaamme ja omaa markkinointipääomaamme. Tällöin kuluttajien huomio olisi jo ansaittu ja se kyettäisiin pitämään niin kauan kuin kykenisimme tuottamaan heille relevanttia sisältöä. Omassa kanavassa tavoittaiminen on varteenotettava vaihtoehto sille, että samat kuluttajat jouduttaisiin tavoittamaan mainoseurojen avulla kerta toisensa jälkeen aina uudelleen. On kiva tavoittaa, mutta pitäminen hyödyttää enemmän.

 

Vain urheilija päästää tavoitteena olevan kalan takaisin vesistöön. Ammattilainen vie sen viivan alle.

Subscribe to Email Updates