OnlyInLapland_post1

Mitä sanottavaa on mahtipontisella, joskin hieman aiemmin pitkään uinuneella Suomen Lapilla? Mikä saa tuhannet ihmiset asettamaan Lappiin matkaamisen ”Things to do before you die” –listan kärkisijoille?

Suomen Lappi on eksoottinen ja ehdottoman upea matkailukohde, joka ansaitsee enemmän huomiota maailmalla. Sosiaalisen median avulla voimme tuoda sen lähemmäksi ihmisiä ja saada heidät toimimaan Lapin matkailun ulkomaanlähettiläinä. Tälläkin hetkellä näitä lähettiläitä on kymmeniä tuhansia Lapin liiton matkailun imagohankkeen tuotoksena perustetulla Only In Lapland – The North of Finland -Facebook -sivulla. Markkinointinäkökulmasta kustannustehokasta ja vaikuttavaa. Siis hyvää bisnestä.

Only In Laplandin kulmakivi Facebookissa on jatkuva hyvä ja oivaltava sisältö. Fanit tulevat sivulle pääsääntöisesti seuratakseen sivua, eli nähdäkseen Only In Laplandin tilapäivitykset omassa uutisvirrassaan. Heitä puhutellaan.

 

Mitä luulet, onko sinun brändisi kohdalla asia näin?

 

Jos vastaus on kyllä, niin olet Facebookin sisältömarkkinoinnissa jo melko vahvoilla. Tällöin todennäköisesti myös päivityksiisi keräntyneet tykkäykset, kommentoinnit ja jaot ovat keskivertoa kauniimpaa luokkaa. Puhumattakaan orgaanisesti ja viraalisesti tavoitetuista silmäpareista. Otetaanpa analyyttinen katsaus Only In Laplandin sivulle:


OnlyInLapland_post2
viral_stats

Tämän postauksen on nähnyt vajaa 13000 henkilöä, joka ei suinkaan ole sivulla absoluuttisesti suurimpia saavutettuja lukuja. Sen sijaan tapa, jolla postaus on levinnyt on vähintäänkin inspiroiva. Nimittäin tämän leviämiseen ei ole käytetty senttiäkään mainosrahaa. 791 suoraa jakoa ja 38,81% viraliteetti, eli se osuus kuinka moni statuksen nähneistä on levittänyt Lapin ilosanomaa, kielivät vaikutuksellisuudesta. Puhuu tästä –luku ja postauksen osallistavuus ovat myös huippuluokkaa kun otetaan huomioon, että postaamisajankohtana sivulla oli yhteensä 19535 fania. Hyvä sisältö + oikea ajoitus = onnistumisen yksinkertaisin resepti.

OnlyInLapland_post3No_Ordinary_Rainbow_OVI

Viestinnässä on hyvä pitäytyä valitulle konseptille ja strategialleen uskollisena. Tässä vaiheessa faneja oli yhteensä 28097, ja heistä tavoitimme 17593 eli 62,6%. Facebook ilmoittaa kaikkien sivujen keskimääräiseksi omien fanien orgaanisen tavoitettavuuden olevan 16%. Tämän lisäksi tavoitimme lähes kaksinkertaisen fanimäärän verran ihmisiä käyttäjien suosittelun kautta. Statuksen mainontaan käytimme 0 euroa.

Kaikkia sivun faneja on mahdoton saavuttaa ilman mainostusta. Facebookin EdgeRank kuitenkin mahdollistaa sen, että hyvän sisällön avulla saavutetaan suurempi osuus faneista, ja jopa niin että Facebook –käyttäjien sisällön jakamisen avulla saavutetaan yhteisön ulkopuolella olevia ihmisiä. Facebookissa hyvää sisältöä tuottavilla brändeillä on siis eräänlainen vipuvaikutus. Tämä pätee niin maksamattomaan kuin maksettuunkin sisällön levitykseen.

Kun hyvään saavutettavuuteen lisätään vaikuttavuus, saadan myös sivuille sitä kuuluisaa, toivottua pöhinää. Rakastetaan, haaveillaan, unelmoidaan, suunnitellaan ja kerrotaan kavereille että tuonne pitää päästä käymään. Only In Lapland -sivulla näitä henkilöitä on tuhansia. Se inspiroi fanejaan jakamaan omaa sisältöään Lappiin liittyen. On blogeja, kuvia, tarinoita ja jopa videoita.

 

Brändi ei ole koskaan täysin omistajansa kontrollissa, mutta ainakin sen muotoutumiseen voidaan vaikuttaa verkkomedioissa tuhansien sisällöntuottajien kautta erittäin positiivisesti.

 

---

Dingle luo sisältöä ja ylläpitää Only In Lapland – The North of Finland –yhteisöä Facebookissa. Konsepti on luotu SEK & Greyn toimesta Lapin liitolle.

Kaunista Facebookisi uutisvirtaa ja fanita Only In Laplandia Facebookissa!

Subscribe to Email Updates