Facebook julkaisi osavuosikatsauksessaan murskaluvut.

Aktiivisten kuukausikäyttäjien määrä oli 1,15 miljardia (21% kasvu edellisvuoteen verrattuna). Mobiilissa sama luku oli 819 miljoonaa (51% kasvu edellisvuoteen verrattuna). Myös yli 1 miljoonan aktiivisen mainostajan raja ylittyi Facebookissa.

Analyytikot ja sijoittajat pitivät aikaisemmin Facebookin sudenkuoppana juuri mobiililaitteiden vallankumousta ja sitä, kuinka nykyinen bisneslogiikka saadaa toimimaan ja tuottamaan uudessa ympäristössä. Facebook onnistui tässä paremmin kuin hyvin.

Mobiilimainonta vastasi toisessa vuosineljänneksessä 41% koko mainonnan liikevaihdosta. ”Facebookin perustajan Mark Zuckerbergin mukaan mobiilimainosten osuus koko mainonnasta nousee pian yli puoleen.” kertoo Taloussanomat tämän päivän artikkelissaan. Toisen vuosineljänneksen kaiken mainonnan tuoma liikevaihto kasvoi viime vuotisesta 61%, ollen 1,6 miljardia dollaria.

Facebook on kertonut, että mobiilikäyttäjille he ovat kuin henkilökohtainen sanomalehti, joka kulkee aina mukana. Kaupallisessa sanomalehdessä on luonnollisesti juttujen välissä mainoksia, jos itse lehti on lukijalleen ilmainen. Tähän uutisvirtaan pääseminen on erittäin tärkeää ja tavoiteltavaa yritysten ja brändien kannalta.

Facebookin mobiilimainontaa vastaanottavat lähtökohtaisesti kaikki älypuhelinten käyttäjät ja Facebook –sovellusta tabletissaan käyttävät. Mobiilimainontaa tukee se, että mainoksia on mahdollista ostaa näytettäväksi käyttäjien uutisvirrassa, joka mobiilipalvelussa on entistäkin suuremmassa roolissa. Mobiilimarkkinoijille Facebook tarjoaa räätälöityjä mainostuotteita, jotka poikkeavat hieman perinteisistä Desktop –mainoksista. Niitä ovat

Page post adsPage like ads, Mobile app install ads sekä Sponsored stories.

Mobile app install ads Mobile app install ads

Sponsored stories Page post ads

 

Mobiilimainonta tuo uusia ulottuvuuksia viestien kohdentamiseen. Voit esimerkiksi kohdentaa mainontaa tietyn teleoperaattorin liittymän omaaville taikka tietyn mobiililaitteen käyttäjille. Applen jälleenmyyjänä kohdistaisin iPhone 5:n myyntiin tähtääviä mainoksia vanhempien iOS käyttöjärjestelmän versioiden käyttäjille.

Kohdennuksena voi esimerkiksi myös olla käyttäjät, jotka ovat verkossa Wi-Fi:n kautta. Tällöin päheän 4G verkon palveluntarjoajana kohdistaisin mainontaa heille, muistaen rajata pois päätelaitteet, jotka eivät tue 4G:tä. Kyseistä kohdennusmahdollisuutta hyödyntäisin myös, jos mainokseni ohjaisi raskaammalle verkkosivulle, johon langaton Wi-Fi tarjoaa usein paremmat tietoliikenneyhteydet.

Mikäli rekisterissäsi on liuta potentiaalisen asiakkaiden puhelinnumeroita, joihin omistat markkinointiluvat, voisin suositella joissain tapauksissa kohdentamista suoraan heille.

 

Markkinoinnissa on tärkeintä olla siellä missä asiakkaat ovat – mobiilissa. Tulevaisuudessa mobiilin merkitys kasvaa vieläkin enemmän.

 

Milloin sitten Instagram aloittaa mobiilimainonnan tarjoamisen?

Facebookin CEO Mark Zuckerbergin mukaan Instagramin perustaja on lähtökohtaisesti luonut palvelun liiketoimintaa varten. Tällä hetkellä kerätään käyttäjäkantaa. Kun aika on oikea, mainonta tulee mukaan suunnitelmiin. (Lähde: Forbes)

 

Haluatko lisätietoa Facebookin osavuosikatsauksesta? Katso täältä.

Haluatko menestyä mobiilimarkkinoinnissa? Ota yhteyttä.

Subscribe to Email Updates