Huh, kuulostaa joltain huijaukselta. Eihän ilmaista lounasta olekaan. Miten joku voi joka viikko saada ilmaiseksi sen, mistä me muut maksamme tuhansia euroja kuukaudessa? Anna minulle pari minuuttia, niin kerron.

Ansaittu mediatila ei ole ole maksettua. Jokainen tavoitettu silmäpari on tässä yhteydessä brändin ansaitsema, eli sisältö on tavoittanut katsojansa luonnollista reittiä verkkopolkujen labyrintin läpi, ilman että labyrintin digipensasaitoja olisi leikattu maksetun mainonnan avulla.

Orgaanisen näkyvyyden saaminen vaatii kuitenkin aikaa, resursseja ja osaamista. Labyrintti täytyy kulkea läpi sellaisenaan. Toiset kulkee sen nopeammin kuin toiset. Osa siitä syystä, että on kulkenut sen läpi ennenkin. Osa sen takia, että lähtökohtaisesti heillä on järjestelmällinen ote labyrintin ratkaisemiseen, eivätkä he luota vain onneensa.

Facebookissa uutisvirtaan pääsemistä, erityisesti orgaanista näkyvyyttä siinä määritteli ennen algoritmi nimeltään EdgeRank.  Elokuussa 2013 Facebook kertoi EdgeRankin korvaajasta, uudesta algoritmistä, jolla ei kuitenkaan vielä ole hienoa nimeä. Tämä algoritmi ottaa huomioon yli 100,000 muuttujaa päättäessään, mikä postaus näkyy sinun uutisvirrassasi. Aivan kuten Google-optimoinnissa, Facebookissa on niitä, jotka kerta toisensa jälkeen saavat sisällölleen paremman näkyvyyden orgaanisesti. Käytössä on vain eri työkalut.

Tässä kuusi olennaista tärppiä, jolla voit parantaa orgaanista näkyvyyttäsi eli ansaita enemmän ilmaista mediatilaa sisällöillesi Facebookissa.

1.       Noudata sisältöstrategiaa.

Tämä brändilläsi pitäisi olla. Mitä sisällöllä tavoitellaan, missä ja miten sitä julkaistaan ja kenet sillä saavutetaan. Ennen kaikkea, onko sisältö linjassa brändisi kanssa ja ajaako se liiketoimintaasi eteenpäin? Aidot brändit voittavat.

2.       Julkaise riittävän usein.

Liian usein pelätään, että fanit ärsyyntyvät jos julkaisee liian paljon. Eivät he ärsyynny, jos sisältösi on hyvää ja tarjoat jokaisella julkaisulla heille lisäarvoa. Huono sisältö kannattaa jättää julkaisematta, mutta älä aina tuomitse sisältöä huonoksi, ennen kuin olet testannut sen yleisölläsi.

3.       Seuraa sisältösi negatiivista palautetta.

Negatiivisesta palautteesta tiedät, milloin sisältösi ei ole tavoittamillesi ihmisille sopivaa. Analysoi, mistä negatiivinen palaute johtuu. Postauskohtainen negatiivinen palaute on tärkeä vaikuttaja Facebookin uudessa algoritmissa.

4.       Tiedä, kenelle puhut.

Koostuuko yleisösi skeittaavista teinipojista vai kotiäideistä? Lähtökohtaisesti yhteisösi pitäisi olla rakennettu niin, että löydät sieltä kohderyhmäsi. Sama sisältö ei molemmille kohderyhmille ihan samaa vaikutusta tuo. Facebook kertoo sinulle myös kellonajat, milloin fanisi ovat ruudun ääressä. Käytä tätäkin dataa hyödyksesi.

5.       Valitse sopiva formaatti.

Video, kuva, linkki, offer vai pelkkä teksti? Eri asiat toimivat sivukohtaisesti. Tämä riippuu myös paljon sisältökonsepteistasi. Suosittelen sinulle teräviä kuvasisältökonsepteja.

6.       Mainosta.

Mutta senhän piti olla ilmaista? Kyllä, mutta sen takia toinkin tämän kontroversiaalin vaikuttajan tähän mukaan, eli maksetun näkyvyyden. Nimittäin maksettu mainonta ajaa uusia ihmisiä tykkäämään ja jakamaan sisältöäsi. Tällöin Facebook arvostaa sisältöäsi paremmaksi, sillä enemmän ihmisiä reagoi siihen, mikä lisää orgaanista näkyvyyttä. Mainonnalla on siis Facebookissa eräänlainen vipuvaikutus orgaaniseen näkyvyyteen.

 

Facebook ilmoittaa, että kanavassa keskimäärin sivut tavoittavat orgaanisesti 16% faneistaan:

Lähde: Facebook.com Lähde: Facebook.com

 

Tässä eräs esimerkki Dinglen asiakkaasta, jonka kohdalla kyseinen luku on 111%.

Orgaaninen Facebook-postaus Only In Laplandin sivuilta. Lähde: Facebook.com

Tavoitamme siis sivun fanit – ja jopa enemmän nolla (0e) mediabudjetilla. Tämä ero keskimääräineen selittyy erinomaisella konseptilla, jatkuvalla sisällöntuotannon ja julkaisun optimoinnilla sekä sivun fanien pitkäjänteisellä osallistamisella ja kiinnostuksen ylläpitämisellä. Mittareita on, niitä seurataan ja niiden avulla kehitetään toimintaa.

Jos brändisi sivu jatkuvasti alisuorittaa tavoittavuuden mittarilla, kannattaisi kääntyä ammattilaisen puoleen. Tällä investoinnilla on usein hyvä tuottoaste.


Subscribe to Email Updates