Vaikka sosiaalinen media onkin ollut jo vuosia keskuudessamme, on monen yrityksen ja johtajan vaikea määrittää sen rooli liiketoiminnassa. Yksi yleisimmistä somesta syntyvistä mielikuvista on se, että se on vain ilmainen markkinointikanava.

Todellisuus on kuitenkin paljon monimutkaisempi. Oikein johdettuna, suunniteltuna sekä hyödynnettynä, jokainen some-kanava tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa. Vaikuttamiselle annettiin jokin aika sitten jopa oma terminsä, mielipidejohtajuus.

Laitetaan ajatus konkretiaan: noin 92 % käyttäjistä uskoo toisen käyttäjän tai tutun suosituksia. Mikäli yrityksesi tai henkilöbrändisi ei näy somessa, eivät myöskään käyttäjät osaa suositella sinua. Kun taas henkilö, joka näkyy, luo uskottavaa sisältöä, on aktiivinen, joka neuvoo ja opastaa, on lähestyttävä ja joka rakentaa pyytteettömästi suhdetta muihin käyttäjiin tulee dominoimaan kenttää täysin.

funnel thinking

Oikein käytettynä sosiaalinen media maksimoi viestien näkyvyyden. Sosiaalinen media on suhteiden rakentamista ja se vaatii sitoutumista, mediabudjetin uudelleen jakamista sekä henkilökohtaista aikaasi.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan väitän, että kaikki sosiaalisen median käyttäjät ovat jonkun yrityksen brändilähettiläitä. Jokainen meistä tekee jollekin brändille töitä, halusimme tai emme. Tämä voi tapahtua alitajuisesti, mutta suosimme aina omissa valinnoissamme omia arvojamme edustavaa brändiä. Mitä nopeammin hyväksymme sen, sen nopeammin pääsemme sitä hyödyntämään. Tiedätkö keneen sinä vaikutat vai vaikutatko kenenkään?


[Tweet "Sosiaalinen media on vaikuttamisen valtatie via @dingletweet"]

Subscribe to Email Updates