Kun puhutaan Volvon ja Van Dammen Epic Splitistä, se nähdään usein vain erillisenä stunttina tai ideana, joka ei istu mukaan muuhun kokonaisuuteen. Vaikka stuntti viestiikin voimakkaasti Volvo-rekkojen erinomaisuudesta julkkiksen avulla, on taustalla kuitenkin tehty paljon duunia sen eteen, että video palvelee Volvon markkinoinnin kokonaisuutta.

Jos et ole vielä nähnyt Epic Splitiä, katso se alta:
https://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10&list=PLKFJ3tQvdojTHq0Zw0PUYtDTjGqi93bPe

Tottakai sisällöntuotannossa on tärkeää, että sisältö koskettaa ja vaikuttaa. Mutta sisällöntuotannossa on myös äärimmäisen tärkeätä se, että ymmärretään eri sisältöjen roolit. Googlen väki on jakanut sisällön kolmeen eri kategoriaan: Hero, Hub, ja Hygiene.

Hero

Hero -sisällön tavoitteena on aiheuttaa näyttökertoja ja herättää keskustelua - ehkä häiritä markkinaa tai ajaa keskustelua uudesta aiheesta markkinalla. Sisällön tavoitteena on saada firman nimi ja erityisosaaminen kartalle. Epic Split on tämän kategorian maailmanlaajuinen benchmark.

Hub

Kaikki sisältö on koottava yhteen paikkaan, jossa hero- ja hygiene -sisältö kohtaavat. Hub ohjaa asiakkaan brändin materiaalin pariin, jossa asiakas toivonmukaan viihtyy pitempäänkin. Hubista löytyy brändin mukaiset kanavatunnisteet, tone-of-voice, musiikki ja kaikki muukin. Tärkeää on olla myös kehotus seuraamaan tai jonkinlainen putki myyntifunneliin, jolla haetaan suoraan myyntiä tai liidejä. Volvo Trucksilla onkin tällä hetkellä jo lähes 100 000 seuraajaa heidän YouTube-hubilla. Eiköhän iso osa heistä kuulu asiakaskuntaan ja käyttäjiin.

Hygiene

Tämän kategorian sisällön tavoite on vastata tarpeeseen, eli löytyä siinä vaiheessa Google- tai YouTube-tuloksissa, kun ihmiset hakevat ratkaisua tiettyyn ongelmaan, tai kun hän haluaa itseään valistaa tietyn asian tiimoilta. Liian usein unohtuu, että YouTube on maailman toiseksi suurin hakukone.

Tässä Volvon eri tasojen sisältöesimerkkejä.

Toinen Volvo Trucksin Hero videoista.
https://www.youtube.com/watch?v=Jf_wKkV5dwQ

Volvo trucks Hubista löytyy kaikki sisältö loogisesti järjestettynä ja Volvon brändin mukaisesti esitettynä.
Volvo hub 1

Volvo hub 2

Kotiutus Googlesta Hubiin on hoidettu hyvin. Jos etsii YouTubesta tai Googlesta juuri tätä, löytää etsimäänsä Volvon videoista.
Seamless gear google haku

Otetaan esimerkiksi vaikka Laattapiste. Se voisi räjäyttää kylppäreitä ja rempata niitä uusiksi vaikka videolla.  Hubista voisi löytyä myös kuvaa ja videota hienoista kylppäreistä ja kaikenlaisista vaihtoehdoista. Tällaisella toiminnalla Laattapiste voisi kotiuttaa jokaisen  suomalaisen, joka hakee pelastautumista kurjilta kylpyhuoneilta. Ja jos asia ei ole vielä asiakkaalle selvä, tajuntaa räjäyttävät videot saavat asiakkaan ajattelemaan oman kylppärinsä uudistamista.

Miten te voisitte houkutella teidän brändin pariin enemmän asiakkaita ja kiinnostusta hero-tarinoilla? Ja saada oikeat ihmiset viettämään aikaa juuri teidän Hubissa? Sisällöntuotanto rokkaa kun olemme tietoisia missä roolissa sisältö tulee yritysta palvelemaan. Silloin ei ole kyse irrallisesta stuntista, vaan kokonaisstrategiaa palvelevasta sisällöstä.

Subscribe to Email Updates