Youtube on herättänyt viime aikoina paljon keskustelua monella suunnalla. Suomessa keskustelun aiheena oli tubettajien oma tapahtuma, Tubecon. Päällimmäisenä ajatuksia herättää tapahtumalle asetettujen tavoitteiden rikkoutuminen toinen toisensa jälkeen. Tapahtuma oli menestys, katsoi sitä miltä kantilta tahansa.

Samaan aikaan Briteissä kuullaan uutisia, joissa isot kanavat ovat tubettajien perässä. Viimeisin uutinen kertoo BBC Radio 1:n palkanneen 5 suurinta Youtube-menestystä. Tavoitteena on tuottaa nuorille oikeasti mielenkiintoista sisältöä. Youtubettajien juontamia ohjelmia on kokeiltu myös Suomessa.

Katson asiaa kuitenkin brändin näkökulmasta. Kuten mainitsin, Youtube on nauttinut maailmalla jo pitkään kuluttajien suosiota. Viime aikoina Youtube on kuitenkin saanut myös brändien mielenkiinnon heräämään useamman menestyksekkään tubettajan ansiosta. Eikä ihme, sillä monet Youtube-kanavat vetävät enemmän katsojia ja keskustelua kuin normaalit TV-kanavat. Tämä kertoo paljon Youtuben, tubettajien sekä yhteisöllisyyden voimasta.

Mitä Youtube sitten tarjoaa brändeille?

Splay on ensimmäinen verkosto, joka tarjoaa yrityksille yhteistyötä tubettajien kanssa. Katsotaanpa mitä Splay tarjoaa brändeille:


https://www.youtube.com/watch?v=bXY1DELHvT0


Omasta mielestäni Youtube tarjoaa brändeille erinomaisen testiympäristön. Muutos mainosmaailmaan voi olla valtava jos vain mietimme mainostuotannon uudestaan. Ihannemaailmassa brändit tuottaisivat kevyitä kokonaisuuksia Youtubeen, joilla testataan mainoksen toimivuus ennen kuin siitä maksetaan isoja rahoja tv-kanavalle. Lean-mentaliteetilla varmistettaisiin mainosten toimivuus mitattavilla ja toistettavilla prosesseilla, joissa tuotantoon käytetyt varat jaetaan uudestaan pienemmiksi kokonaisuuksiksi.

Youtubessa mainospätkä voidaan myös kohdentaa juuri oikealla ryhmälle, jolloin tiedetään miten mainokseen tai kokonaisuuteen reagoidaan kohderyhmässä. Eikö tästä syntyisi huomattavasti parempia tuloksia huomattavasti pienemmällä rahalla?

Toiseksi, kuten jo mainitsin, tubettajilla on enemmän katsojia kuin monella TV-ohjelmalla. Heillä on myös aktiivinen yhteisö, joka keskustelee ja kommentoi. Eikö tässä olisi monelle brändille mahdollisuus kuunnelle mitä heidän omista tuotteistaan sanotaan kohderyhmässä sen sijaan, että brändi tallustaisi pimeässä toivoen parasta?

Esim. meikkibrändit ovat jo ottaneet kenttää haltuun. Antamalla omia tuotteitaan tubettajien käyttöön, brändi saa kullanarvoista palautetta siitä, miten tuotetta käytetään, mitä tunteita tuote herättää, millaisia muutoksia tulevaisuudessa tuotteeseen voitaisiin tehdä ja vetoaako ulkoasu ajateltuun käyttäjäryhmään.


https://www.youtube.com/watch?v=q4mIvvrl-Fk


Puhumme usein sosiaalisesta mediasta vuorovaikutuksen rakentajana. Onhan se sitä, mutta sosiaalinen media on myös erinomainen kuuntelukanava niille, jotka haluavat omia tuotteitaan ja palveluitaan parantaa.

Mikä on sen parempaa kuin ottaa yhteisöllinen ihmisiä “koekäyttämään” niin omia mainoksia kuin tuotteitakin. Tubettajat ovat lähestyttäviä ja heillä on huomattava vaikutus samanmielisten ostokäyttäytymiseen. Tämä on erinomainen kanava brändille, jonka kohderyhmänä on tubettajan / vaikuttajan seuraajat.

Miksi et siis ryhtyisi miettimään, miten valjastat nämä yhteisölliset voimat oman brändisi asiakkaiden palvelemiseen.


[Tweet "Mitä #Youtube tarkoittaa brändeille?"]

Subscribe to Email Updates