Ei ole kauaakaan, kun yrityksien ja niiden johdon ei tarvinnut kiinnittää huomiota siihen mitä maailma heistä ajattelee. Elettiin aikaa, jolloin johtaja oli aina oikeassa ja hänen päätöksiään harvoin kyseenalaistettiin yrityksen sisällä tai kritisoitiin avoimesti tiedotusvälineissä. Sitten tuli iso paha internet, joka antoi äänen jokaiselle yksilölle, ja aivan kuin siinä ei olisi ollut tarpeeksi, toi sosiaalinen media mukanaan avoimen kanavan kertoa mielipiteitä julkisesti ilman sensuuria.

Vanhan liiton yrityksille ja niiden johdolle koitti ankeat ajat. Poteroihin oli turha enää kaivautua käymään viivytystaistelua ylivoimaisesti vyöryvää “vihollista” vastaan. Hyvät ja ennen kaikkea huonot uutiset levisivät, halusipa yritys sitä tai ei. Tuli aika sopeutua ja hyödyntää avoimen viestimisen mahdollisuudet, tai kuolla yrittäessään estää sitä. Miten moderni yritys sitten nostaa pään poterosta ja hyödyntää sosiaalisen median viestintää ulkoisesti ja uudistaa viestintää yrityksen sisällä? Tästä on hyvä aloittaa:

1. Jaa tietoa aktiivisesti ulospäin ja osallista henkilöstösi tekemään samoin. Innosta heitä hyödyntämään omia kanaviaan yrityksen viestien jakamisessa ja palkitse parhaat.

2. Tee yrityksestä kiinnostava ulkomaailman silmissä. Osoita esim. asiantuntijuutta, osallistu keskusteluihin ja luo niitä.

3. Muuta organisaation ajattelutapa vastaamaan digitaalisen viestinnän vaatimuksia ja ole itse esimerkkinä muutoksessa.

4. Jaa, jaa, jaa (yrityksen sisällä): johtoryhmän agenda, avainluvut, kehityssuunnitelmat, ideat.

5. Kysy, kysy, kysy. Kehitysideat, epäkohdat, mielipiteet.

Missä kulkee viestinnän avoimuuden raja? Hyvänä nyrkkisääntönä toimii kielikursseille lähteville annettu ohjeistus 80-luvulta: ”Ole avoin, mutta älä naurettava.”

Subscribe to Email Updates