Lukiolaisten Liiton lanseeraama #kutsumua -kampanja on levinnyt sosiaalisessa mediassa kuin kulovalkea ja mm. Facebookia tai Instagramia on vaikea avata törmäämättä tunteisiin vetoaviin kannanottoihin kiusaamista vastaan. Tämän blogin viimeistelyhetkellä kampanja on jo kerännyt Instagramissa 18 346 #kutsumua -kuvaa.

Juho Räty, tavallinen tallaaja joka voisi suoraan sanottuna olla kuka tahansa meistä, aloitti keskustelun kiusaamisesta puuttuessaan kiusaamistilanteeseen bussissa ja kirjoittaessaan siitä Facebook-sivullaan 24.8. Lukiolaisten Liitto tarttui somessa suosittuun tarinaan nopeasti ja aloitti #kutsumua –kampanjan, jossa otetaan itsestään kuva kahden sanan kanssa, joista toinen kuvaa lokeroa, johon sinut on yritetty tunkea ja toinen kuvastaa sellaista ominaisuuttasi, josta toivoisit itsesi muistettavan. Ensimmäinen, yleensä negatiivinen, sana viivataan yli. Kuvaa jaetaan hashtagilla #kutsumua ja mukaan voi haastaa muita, joiden tarinan haluisi kuulla.

Kiusaaminen on nykyään tehty helpoksi erilaisista tukiverkoista huolimatta ja se koskettaa niin nuoria kuin vanhojakin. Sosiaalisen median palvelut mahdollistavat kiusaamisen jatkumisen myös koulun tai työpaikan ulkopuolella. Lukiolaisten Liiton lanseeraaman kampanjan tarkoituksena on kehottaa ihmisiä ottamaan aktiivisempi asenne kiusaamisen vastustamiseen, vastoin tyypillistä suomalaista hiljaisen katsojan roolia. Toiveena olisi, että kiusaamisen kulttuuria saataisiin muutettua ja siitä tehtäisiin vähemmän hyväksyttävää. Kampanjan merkityksestä kertoo myös Tasavallan presidentin, Sauli Niinistön, lupautuminen kampanjan suojelijaksi.

Halusimme itsekin Dinglellä ottaa kantaa kouluissa ja työpaikoilla tapahtuvaan kiusaamiseen osallistumalla kampanjaan. Meiltäkin löytyi tajuntaan iskostuneita leimoja, joita päästiin tällä tempauksella vetämään yli.

DSC_4288 DSC_4283 DSC_4275 DSC_4272 DSC_4279Löytyykö teidän työpaikaltanne rohkeutta vastustaa kiusaamista? Haastamme teidät mukaan! Olemmehan rohkeita ja valppaita myös koulussa, työpaikalla ja vapaa-aikana, jotta osaamme puuttua kiusaamiseen myös konkreettisemmalla tasolla.

(Ei kuitenkaan lähdetä pönkittämään oman brändin imagoa hyvän ja tärkeän asian siivellä, vaan pidättäydytään henkilötasolla. Asian kääntäminen business-eduksi ei kuitenkaan ole missään tapauksessa kampanjan pointti ja halventaa vain usealle arkaa aihetta.)

Subscribe to Email Updates