Joka päivä uutisia seuratessa näkee paljon negatiivista: YT:tä pukkaa, Suomen taloustilanne on huono, kauppavaje kasvaa, valtion lainat karkaavat käsistä ja kilpailukyky heikkenee. Jatkuvat huonot uutiset nakertavat ihmisen mieltä. Vaikea ehkä tässä vaiheessa sanoa, että asiat voisivat olla pahemminkin. Pidetään kuitenkin katse tulevaisuudessa ja siinä, mitä Suomi voisi olla tulevaisuudessa, ei siinä, mitä se on tänään.

Olen asunut Yhdysvalloissa yli 10 vuotta, matkustanut jonkin verran ja tavannut ihmisiä joka puolelta maailmaa. Välillä voin heittää ulkopuolisen silmälasit päähän ja todeta kuinka paljon fiksua porukkaa Suomesta löytyy. Tutkimusten mukaan tietyillä mittareilla jopa fiksuinta porukkaa maailmassa. Jopa suomalainen katujen mies voi heittää viisaampaa juttua kuin jodeinkin maiden johtavat poliitikot.

Olemme äärimmäisen kouluttautuneita. Osaamista löytyy; cleantech (Suomesta löytyy yli 2000 cleantech-yritystä), yleisesti teknologia, fysiikka, kemia, metsätalous, bio- ja terveysteknologiat.

Yritykset, aivan kuin valtiotkin, elävät sykleissä. Välillä menee hyvin, välillä huonosti. Lyhyen aikavälin tulosta ei kannatta liikaa tuijottaa. Osaamme ja ymmärrämme paljon. Suomi tarvitsee toimintaa. Osaaminen ja ymmärtäminen ilman toteutusta on sama kun hyvä idea liiketoiminnalle ilman, että sitä vie eteenpäin.

Rakenna parempi huominen-2

Kyky tarttua mahdollisuuksiin HETI vaatii enemmän munaa kuin aivoja. Tällainen asenne on vienyt Rovion uusiin sfääreihin. Rovio onkin mielestäni äärimmäisen hyvä esimerkki kaupallisesta osaamisesta. Joka ikinen pisara Angry Birdsin suosioista on puristettu irti. Limut, karkit, korut, uistimet, lelut, leikkipuistot, kosmetiikkatuotteet, vaatteet, videopelit, reput, koulutarvikkeet, lakanat, tyynyt, kellot, pyyhkeet, roskikset, valot & lamput, koiran vaatteet, kahvimukit ynnä muut todistavat tämän.

Tulisi keskittyä NYT tulevaisuuteen

Suomalaisten maine rehellisinä ja luotettavina on maailmanluokkaa. Lähtöasemamme maailman ongelmien ratkaisemiseksi on loistava.

Vaikka nykyisessä tilanteessa on haasteita, mietitään seuraavia asioita:

1 - Miltä maailma näyttää 2020? Entä 2040?

2 – Miten Suomi ja suomalainen osaaminen auttaa maailmaa eteenpäin tulevaisuudessa?

3 – Mikä on roolimme globaalissa taloudessa tulevaisuudessa?

Uskon, että unelmiemme Suomi rakentuu kaupallisen osaamisen päälle. Osaamista on, eli tuote on kunnossa. Meidän tulee kehittää myynnin ja markkinoinnin osaamistamme ja erityisesti asennettamme myyntiä ja markkinointia kohtaan. Asenne on psykologista vahvuutta ja perinteisestihän juuri suomalaisilta sitä sisua löytyy; sisua pitkäjänteiseen kehitykseen, jota meidän on lähdettävä tekemään, jotta tulevaisuutemme on valoisa.

Subscribe to Email Updates