Ville Tolvasen haasteeseen vastaten, tässä kuvaus siitä minkälainen työpiste omaa orkesteriani pyörittää.

Taloushallinto - pilvessä

Yrityksen taloushallinto hoituu Netvisorin kautta. Samassa järjestelmässä on laskutus, kirjanpito, tuntikirjaukset, kulukorvaukset jne. Osto- ja myyntilaskut ovat tarvittavien ihmisten nähtävillä hyvinkin avoimesti, ja kuka tahansa asiakasjohtoa tekevä voi halutessaan katsoa yrityksen tunnusluvut tai kannattavuudet koska tahansa. Netvisoria olen kuvannut sanoilla: "paska, mutta markkinoiden paras." Voisiko joku pelastaa maailman huonoilta taloushallinnon järjestelmiltä?

Tietojenhallinta - pilvessä

Yrityksen tiedostot ovat kaikki jaettuna relevanttien henkilöiden kesken. "Jos se liittyy töihin, se tallennetaan vain pilveen" -periaatteella. Palvelu synkkaa automaattisesti myös lokaalit kopiot yhteisistä kansioista tekijän koneelle, ja tekee back-upit.

Julkaisutyökalut - pilvessä

Tätä blogia kirjoitan Wordpressillä, johon kaikilla työntekijöillä on julkaisuoikeus. Sähköpostisuoria varten on oma pilvipalvelu. Verkkojulkaisemista varten meillä on itse tehtyjä pilvipalveluita, jotka roikkuvat Amazonissa. Käytämme myös asiakkaiden valitsemia palveluita.

CRM - pilvessä

Myyntiä ja asiakkuuksia johdamme Salesforcella. Sitä kautta siis seuraan aktiviteettitasoa ja näen päätöksenteon takana olevat ennusteet. Lisäksi toki johdan omaa myyntiäni siellä. Kalenteri on synkattu. Salesforcessa on myös liidi- ja asiakasrekisterimme, sekä asiakastyöhön liittyvät tiedot. Salesforce on väkisinkin turhan monimutkainen, mutta simppelimmät järjestelmät ovat liian simppeleitä.

IT-infra – pilvessä

Sähköposti ja kalenteri pyörii Googlella. Läppärillä käytän desktop-ohjelmaa, mobiilissa Googlen omaa, paitsi kalenterin synkkaan puhelimen kalenteriin. Intranetin virkaa toimittaa Google Sites, jossa sisäistä tiedotusta ja staattisia ohjeita.

Palavereissa kirjaan asiaat ylös läppärillä docsiin tai Androidin (s5) memoon. Tähän toivoisin jotain parempaa. Onko olemassa muistiinpanot ja to-do-lista, joka synkkaisi Google-mailin/-kalenterin kanssa? Olen kokeillut Evernotea, mutta näin simppeliin tarpeeseen se on turhan järeä uusi järjestelmä.

Ideointi - vähemmän pilvessä.

Ideointi tapahtuu parhaiten fläppitaulun tai a3:n ääressä, eikä koskaan yksin. Vihoista olen jo luopunut, vaikka kirjoitusväline-friikkinä niitä onkin vähän ikävä.

Päivät kuluvat palavereissa, ja siksi kirjoitukseen ja dokumentointiin ajan löytäminen on haaste. Kuten yrittäjän kuuluu, pidän kunnon lomat, ja pyrin kääntämään viikonloppuisinkin nollaan. Arki-illat venyvät turhankin usein, ja se riittää.

Kadehdin Villen kykyä kertoa koko ajan työstään verkossa. Oma verkkokeskustelu syntyy useimmiten taksin takapenkillä tai illalla uutisia lukiessa, ja liittyy päivän uutisiin tai puheenaiheisiin. Lähes 100% siitä syntyy mobiililaitteilla.

Subscribe to Email Updates