Kysy toimitusjohtajalta mikä määrää yrityksen taloudellisen menestyksen. Mitä hän vastaa? Asiakkaat ratkaisee!

Yrityksen arvoissa mainitaan usein asiakaslähtöisyys tai sitten se löytyy yrityksen tämän vuoden must-win listalta. Asiakaslähtöisyyden korostaminen on ihan itsestään selvyys.

Miksi tämä välillä sitten unohtuu?

Tärkeimmät asiat elämässä ja varsinkin liike-elämässä ovat yksinkertaisia, mutta vaikeampia toteuttaa käytännössä joka ikinen päivä, viikko, kuukausi ja vuosi toisensa jälkeen. Asiakaslähtöisyys ei saa unohtua, menee yrityksellä hyvin tai huonosti.

Olen kuullut puhuttavan ideasta nimeltä The Wonderful Paradox. Tämä paradoksi auttaa ymmärtämään asiakaslähtöisyyttä kaikessa toiminnassa. Se menee näin:

"Meillä on paljon hauskempaa ja yrityksemme pärjää taloudellisesti paremmin, jos lakkaamme miettimästä mitä ME haluamme ja alamme miettimään enemmän, miten me voisimme auttaa muita ihmisiä saamaan sitä mitä HE haluavat."

Tulee heti mieleeni pari esimerkkiä:

Baswarellä esimerkiksi mietitään asiakaslähtöisesti, että asiakkaat eivät tee asioita niin tehokkaasti kuin he pystyisivät. He elävät vielä paperimaailmassa ja voisivat säästää tuhansia euroja joka vuosi. Kaikki markkinointitoimenpiteet kohdistuvat asiakkaiden auttamiseen. ”Miten saamme enemmän myyntiä aikaiseksi” ei saisi olla ensimmäinen ajatus.

Sokos Hotellin markkinoinnissa ei mietitä, että ” pakko lisätä myyntiä”. He miettivät, että ”okei suomalaiset varmasti tarvitsevat enemmän vapaa-aikaa ja rentoutumista tässä hektisessä maailmassa ja parempia yöunia kun päivätkin ovat raskaita. Me pystymme palvelemaan heitä paremmin kuin kilpailijat. Me viemme tätä eteenpäin, oma myyntimme paranee, kun keskitymme asiakkaiden tyydyttämiseen. ”

Palatakseni otsikon kysymykseen: ”mikä asiakaslähtöisyyden merkitys on?”

Sanoisin, että menestyvässä liiketoiminnassa se on kaikki kaikessa.

Subscribe to Email Updates