winningPenkkiurheilu on hienoa ajanvietettä, mutta ehkä erityisesti urheilun seuraaminen livenä voisi nauttia Suomessa suurempaa arvostusta. Katsojamäärät isoissakaan joukkuelajeissa eivät kotimaisissa sarjoissa päätä huimaa. Tässä muutamia ajatuksia digitaalisista mahdollisuuksista, jotka voisivat parantaa katsomiselämystä sekä nostaa kävijämääriä.

Urheilutapahtuman katsojia voitaisiin osallistaa paljon vahvemminkin. Kun kävelet sisään lipunmyynnistä ja lippusi skannataan, tällöinhän tapahtumajärjestäjällä on käytössään ainakin tietty määrä perustietojasi. Lippua ostaessa annetaan yleensä vähintään henkilötiedot, puhelinnumero, sähköposti ja osoite. Mikäli olet esimerkiksi rekisteröitynyt Lippupalvelun käyttäjä, niin järjestäjällä on käytössä myös tarkempaa tietoa siitä, millaisissa tapahtumissa tykkäät käydä ja mikä on vaikka suosikkilätkäjoukkueesi. Tällöin stadionille, areenalle tai pelikentälle tullessa voitaisiin hyväksikäyttää enemmän kohdennettua, tarkasti targetoitua viestintää ja tarjouksia. Mobiiliin saapuu tekstiviesti: “Tervetuloa herra X, toivottavasti viihdytte illan ottelussa ja HJK voittaa! Tällä viestillä saat vain tänään 20% alennuksen HJK-huivista fanikaupasta.”

“Lataa hyvän fiiliksen fanikuva Instagramiin tapahtuman omalla hashtagilla, checkaa tapahtumaan sisään Swarmissa, keskustele Twitterissä tuomaripäätöksistä, kerro Facebookissa kaveriporukkasi kuulumiset tapahtumasta.” Tämä on parasta mahdollista sosiaalista markkinointia tapahtumallesi. Sillä, että tuttusi kertoo olevansa tapahtumassa tai kehuu sen fiilistä, on todella paljon arvoa. Tuttujen suosittelu herättää kiinnostuksen ja johtaa usein ostotapahtumaan tulevaisuudessa. Tapahtumajärjestäjän tai urheiluseuran pitäisi seurata kaikkia mahdollisia kanavia, pyrkiä yhtenäistämään keskustelu ja palkita aktiivisia keskustelijoita. Palkitsemisen ei aina tarvitse olla fanituotteita tai ottelulippuja, se voi myös olla ihan aito tykkääminen ja välittämisen osoittaminen. Jos jaan Instagramissa fanikuvan katsomosta Hongan Veikkausliiga-pelissä, arvostaisin sitä jos Honka tai joku Hongan pelaaja tykkäisi kuvastani tai heittäisi siihen jopa kannustavan kommentin.

Erilaiset pelillistävät fanisovellukset tuovat myös uutta ulottuvuutta fanikokemukseen. Kirjaudu urheiluseuran tai liigan mobiiliapplikaatioon ja tee kisaveikkaus ottelun tuloksesta. Vielä mielenkiintoisempaa: Kuka tekee seuraavan maalin? Kumpi joukkue saa seuraavan keltaisen kortin? Kuinka monta kulmapotkua ottelussa tulee? Keksi suosikkipelaajallesi uusi fanilaulu ja äänestä muiden tuotoksia! Veikkausfirmojen lisäksi myös tapahtumajärjestäjien tai seurojen pitäisi uskaltaa aktivoida fanejaan tällä tavoin. Oikeista veikkauksista voisi saada pisteitä ja kuukauden voittaja esimerkiksi fanitapaamisen seuran pelaajan kanssa. Kiinnostavaa ja koukuttavaa.

Subscribe to Email Updates