Konversioajattelu on erityisen luonnollista verkkokauppiaalle. Tämä muun muassa siksi, että edellytykset mitata ja parantaa konversiota ovat teoriassa lähes täydelliset. Konversio on verkkokaupan tärkein käsite.

Edellisessä blogitekstissäni kirjoitin konversioajattelusta. Kyseisen blogikirjoituksen löydät täältä.

Tässä blogikirjoituksessa esittelen 5 verkkokaupan konversioon vaikuttavaa tekijää, jotka jokaisen verkkokauppiaan tulisi ottaa huomioon jo tänään.

1. Mainonnan kohdennus

Mitä paremmin kauppaan ohjaavat mainokset onnistutaan kohdentamaan, sitä relevantimmaksi ne koetaan. Näin ollen liikennettä saadaan kauppaan enemmän ja ostotodennäköisyyskin on parempi. Usein liikenteen määrä kulkee linjassa myynnin kanssa, mutta aina se ei takaa sitä.

2. Viestin houkuttelevuus ja asiayhteyden säilyminen:

Viestillä täytyy luoda vastaanottajalle jopa sekunneissa kiinnostus tuotetta tai palvelua kohtaan. Tässä ei kuitenkaan ainoastaan houkutteleva viesti auta jos asiayhteys ei säily. Jos esimerkiksi mainoksessa esiintyy urheiluauto, mutta sitä klikatessa kuluttaja päätyy kitaroita myyvään verkkokauppaan, asiayhteyden hähmäisyyden vuoksi konversio jäänee kannattamattoman alhaiseksi. Täytyy olla uskomattoman hyvä kitarakauppa, etteikö esimerkkitapauksessa jäisi.

3. User Interface eli Käyttöliittymä:

Hyvällä käyttöliittymällä yritys voi herättää luottamuksen sivuston tarjoamia tuotteita tai palveluja kohtaan, ja ohjaa kuluttajan kohti haluttua konversiota. Harkittu design houkuttelee ja auttaa kuluttajaa etenemään ostopolulla.

4. Palvelun käytön helppous ja nopeus

No brainer. Vaikeus ja hitaus ovat suuria esteitä ostamiselle, ja lähes kaikelle muulle nykypäivän verkkoympäristössä. Poista turhat kilkkeet, jotka hidastavat verkkosivujasi. Sivujen käyttöön ei pitäisi tarvia erillistä opasta. Tämä tekijä liittyy saumattomasti tekijään nro 3.

5. Konversion "hinta" käyttäjälle

Konversioon vaikuttaa erityisesti se, mitä kuluttajalta pyydetään konversiota vastaan. Joutuuko kuluttaja luovuttamaan yhteystiedot vai maksamaan 100€ konversiosta? Tässä kohtaa yrityksen hinnoittelustrategia näyttelee merkittävää osaa.

Analysoi, mitkä näistä kohdista koskettavat eniten sinun yritystäsi ja mistä löydät parannettavaa. Priorisoi, mihin panostetaan ensin. Toimi, jotta saat aikaan positiivisen muutoksen konversioihisi (ja kaupankäyntiisi.)

Happy converting!

Subscribe to Email Updates