Internet on luonut monessa mielessä sekuntimedian, jossa sisällön määrä kasvaa päivittäin. Panostukset perinteisen median lähtöihin ovat vähentyneet, mutta markkinointiviestinnän tuotantoja toteutetaan valitettavasti liian monessa yrityksessä samalla tavalla kun aikaisemminkin. Lennetään vaikka Etelä-Afrikkaan ja tuotetaan se yksi mainosvideo ja laitetaan telkkariin.
Internet on mahdollistanut sen, että yhdestä ideasta on mahdollista jakaa pieniä sisältöjä ja jakaa niitä ulos hitaasti ajan myötä. Parhaimmillaan tehdään yhdestä ideasta isompi kokonaisuus joka jää elämään verkkoon myös kampanjan tai ulostulon jälkeen.

Jos halutaan hyötyä verkon tarjoamista mahdollisuuksista, asetetaan tuotannolle ja sen jakelulle uusia vaatimuksia. Yksi vaikeimmista asioista on laadun ja määrän tasapainottaminen. Tehdäänkö yksi todella hyvä video, vai samalla budjetilla 20 kappaletta, joita hyödynnetään kaikilla mahdollisilla tavoilla? Ne pyörivät aulassa, palavereissa ja presentaatioissa ja videoista tehdään myös riittävästi still-kuvia samalla konseptilla ja näitä kaikkia jaetaan useisiin kanaviin. Tavoitteena on rakentaa kaikelle tuotannolle enemmän synergiaa. Halutaan, että kaikki työ skaalautuu useampaan tarkoitukseen kun TV-mainonnan lähtöön.

Tässä heti muutama ajatus siitä, mitä uutta pitäisi miettiä, jotta saadaan kaikki irti perinteisestä tuotannosta.

Suunnittelu: Miten teemme konseptistamme sosiaalista, jotta ihmiset levittäisivät ideaa puolestamme ansaitun median puolella? Vastaa kysymyksiin: ”What would people share, why would people care?” Vastaamalla näihin saat panostuksellesi todennäköisemmin ansaitun näkyvyyden.

Mielestäni yksi hyvä jatkuva konsepti on ollut Karhun Facebookissa.

 

Tuotanto: Jos tuotat mainosvideon, varmista, että saatte runsaasti pieniä klippejä ja still-kuvia jatkokäyttöön.

Jakelu: Jakele usein ja eri kulmista sekä video, että kuvasisältöä. Osta parhaille sisällöille näkyvyyttä. Mittaa, mitkä toimivat parhaiten ja mainosta juuri niitä. Punainen lanka säilyy koko ajan.

Google/löydettävyys: Varmista, että sisällöt löytyvät Googlen näkökulmasta optimaalisella tavalla. Hyödytte niistä pitkälle vielä sen jälkeen, kun mediapaukut on käytetty loppuun.

Kaikki kanavat tulisi ottaa jatkuvaan käyttöön. Mediapaukuilla saadaan iso vaikutus tehtyä nopeasti. Uskon kuitenkin, että fiksusti suunniteltu markkinointiviestintä skaalautuu kaikkiin kanaviin, niiden ominaispiirteitä hyödyntäen. Erityisesti omien kanavien kautta, joiden merkitys kasvaa päivä päivältä.

Subscribe to Email Updates