Mentorini ja innoittajani Aarne Aktan sparrasi aikoinaan minua Dinglen liiketoimintasuunnitelmasta. Arska totesi nopeasti, että tästä tulee myyntipeli. Taistelun yritysten niukoista kehitysresursseista voittaa usein aktiivisin. Aarne lateli viiden sormen totuuden silmilleni:

1. Soitot
2. Tapaamiset
3. Tarjoukset
4. Diilit
5. Liikevaihto

Aarne oli 100%:n oikeassa. Kasvumme takana on sitkeä myyntityö. Menestyneesti tätä viiden sormen järjestelmää Dinglellä on johtanut niin uuden synnyttäjä Aamer Chaichee, kuin hänen jälkeensä uskomattoman energinen Jan Ropponen.

Aktiivisuus on edelleen kaikki kaikessa, mutta Janin johdolla olemme tehneet omasta ja asiakkaidemme myynnistä entistä tehokkaampaa. Kutsumme sitä ”Social Selling”:ksi.

Tiedämme, että B-to-B asiakkaat tekevät suurimman osan ostopäätöksestään jo ennen kuin ovat tavanneet toimittajia. Tämän tosiasian tunnustamisen vääjäämätön jatkopäätös on tehostaa asiakkaiden ohjausta myyjän sisältöjen pariin.

Yrityksen kaikelle toiminnalle on oltava kaupalliset mittarit. Isossa kuvassa kirjoitan tätä blogia jotta BtoB-päättäjä huomaisi, että Dingle voi auttaa heitä myös myynnin kehityksessä. Sinunkin B-to-B -myyjäsi tai asiantuntijasi kannattaisi tehdä samoin. Se onnistuu vain mittareita muuttamalla.

Viiden sormen totuus ansaitsee kehitystä. En uskalla väittää että kaikille organisaatioille sopisi sama malli, mutta tässä yksi ehdotus. Kommentoi omasi!

1. Julkaisut omalle kasvavalle verkostolle
2. Ensikontaktit
3. Tapaamiset
4. Diilit
5. Liikevaihto

Miksikö jätin tarjoukset pois? Meidän kohdalla tapaamisesta-tarjoukseen prosentti on lähes sata. ”Social proof” ja asiakkaan tehokas palveleminen jo ennen face-to-face -tapaamista tehostaa myyntiputkea ja kerää luokseen asiakkaita, joilla on todellinen tarve.

Subscribe to Email Updates