Puhutko usein suurille yleisöille tai ryhmille? Tulisiko sen johtaa johonkin toimintaan, tai mahdollisesta viedä koko porukka kohti yhteistä tavoitetta? Tilaisuuksia ja kohtaamisia tulee ja menee, mutta harvat onnistuvat esiintymään aina vakuuttavasti.

Minulla oli ilo istua Nordic Business forumin moderaattorin, kaksinkertaisen vuoden puhujan ja yli sata tilaisuutta vuodessa vetävän Andre Chakerin vieressä lentokoneessa. Olimme menossa seminaariin, jossa molemmilla oli oma roolinsa puhujina. Tässä tilanteessa oli luonnollista keskustella puhumisesta ja erityisesti suurelle yleisölle esiintymisestä. Keskustelimme, miten eri tilanteisiin ja puhevuoroihin pitäisi rakentaa oma viesti, jotta se olisi mahdollisimman tehokas. Vaikka Andre onkin loistava puhumaan suomea, keskustelimme kuitenkin englanniksi. Ja kuten kirjallisuudessakin, alkuperäinen versio toimii aina paremmin, joten päätin listata Andren tärkeimmät neuvot alkuperäiskielellä:

Authenticity: The biggest driver in speaking is authenticity, which is reached by aligning your message with what and who you are.  The vision you are sharing and you as a person have to be aligned, otherwise people won’t believe you.  You can never repleace whats at the heart.  Total honesty and transparency inspires more than fancy speech.

What’s in it for them: People follow leaders who can explain the benefit to the customers and the employees, better than explaining the benefit to themselves as leaders.

Be interested, then you become interesting: When you are interested in others everything becomes easier. It becomes easier to prepare because you are genuinely thinking from the point of view and you respect their point of view.

Nordic Business Forumin esiintyjistä Andre nosti esimerkiksi Arnold Schwarzenegger. Hänen puheenvuorossaan aitous oli merkittävästi tärkeämpää kuin sisältö.

Näiden ohjeiden avulla on helppo rakentaa puheenvuorosta oma viestintäkokonaisuus.
Mielenkiintoista on se, että nämä ohjeet pätevät yhtä lailla johtamiseen ja miksi ei niin markkinointiin kuin myyntiin, tai jopa sosiaalisen median läsnäoloon. Ole siis aito, asetu yleisön näkökulmaan ja ole kiinnostunut. Kuulostaa helpolta, mutta vaatii harjoittelua. Harjoittelulla muutetaan tietoa taidoksi. Näillä ohjeilla parhaatkin puhujat ovat menestyneet.

Subscribe to Email Updates