Musiikin digirevoluutio on tässä ja nyt

Viime viikonloppu sujui inspiroivissa merkeissä Tampereella ”Musiikki & Media” -seminaarissa. Markkinointiin liittyen itseäni kiinnosti varsinkin #someday ja sosiaalinen media artistin promootiovälineenä, josta olivat keskustelemassa yleisön kanssa Jannika B, Felix Zenger, Maiju Asikainen (Frontier Promotion), Tuomo Saikkonen (Mokoma), ja Dan ”Uniikki” Tolppanen.

Mikä tekee juuri sosiaalisesta mediasta tällä hetkellä niin tärkeää artistien promootioissa? Käsillä on musiikin digirevoluutio ja Teoston mukaan lähes joka toinen on kokeillut jo streaming-palveluita Pohjoismaissa. Artistin onkin oltava esillä siellä, missä kulutuspäätöksiä tehdään. Keikkojen, sekä radio- ja levykauppapromojen rinnalle onkin noussut jatkuva sosiaalisen median presenssi. Pelkkä artistin somepäivitys voi nykyään ylittää uutiskynnyksen, jolloin ansaitaan näkyvyyttä helposti myös perinteisissä medioissa. Suomessa työsarkaa riittää digipuolella, sillä Ruotsissa ja Tanskassa digimusiikista maksaa lähes kaksinkertainen määrä ja Norjassa lähes kolminkertainen määrä ihmisiä suhteessa väestöön. Lisää statistiikkaa Teoston viime viikonloppuna julkaisemasta raportista.

Artistipaneelin sadonkorjuuta

Panelistissa tuli esiin useita pointteja artistien sometekemisestä. Esille nousi kysymys, voiko joku muu kuin itse artisti kantaa vastuun julkaisuista? Mitä artistien omaan aktiivisuuteen tulee, Felix Zenger kertoi hoitavansa itse postauksensa jopa kohdistaen ne tarkasti haluamilleen faneille maa- ja kaupunkikohtaisesti tulevia keikkoja ajatellen. Samassa Tuomo Saikkonen toi esiin, että on myös bändejä kuten Stam1na, jolle sosiaalinen media on epämiellyttävä ympäristö toimia. Kaikki artistit ei välttämättä edes omista henkilökohtaisia someprofiileja, jolloin tukitiimit ovat varmasti paikallaan.

Pääkanavina nostettiin esiin YouTubea, Instagramia, Facebookkia ja Spotifyta. Instagramin puolestapuhuja oli Uniikki, jolla onkin paljon teiniyleisöä viihdytettävänä. Toisaalta Jannika B muistutti, että varttuneempaa väestöä eli hänen fanikuntaansa ei välttämättä löydä edes kyseisestä kanavasta. Uniikki kertoi, että Instagram yhteiskuvat tuntuvat rundilla olevan faneille jopa itse keikkoja tärkeämpiä. Sisällöistä keskusteltaessa puhuttiin kevyen ja informatiivisen sisällön suhteesta. Uniikin mukaan hänen suosituin status on liittynyt Teemu Selänteeseen, myös eläinkuvien todettiin saavan osakseen paljon enemmän huomiota kuin artistin musiikkiin liittyvät julkaisut. Itsekin olen huomannut muutamia artistisivuja ylläpitäneenä tämän turhauttavan ilmiön, mutta twistiä voi silti aina luoda kevyemmillä videoilla, kuvilla tai tarinoilla myös informatiivisempien postausten tueksi.

musiikki ja media

Artistin promoaminen sosiaalisessa mediassa

Miten artistin sitten kannattaa tuoda itseään esiin sosiaalisessa mediassa? Lähtökohtaisesti suositut artistit ovat jo valmiiksi kiinnostavia hahmoja. He kiertävät ympäri Suomea viihdyttämässä lavoilla, joten miksi heitä ei entistä enemmän tuotaisi esiin myös diginä? Nimenomaan artistin persoonaa fanitetaan usein somessa. Jokainen biisi, tarina ja levy sisältävät paljon tarinoita, jotka kiinnostavat ihmisiä ja niistä tulisi myös kertoa kiinnostavammin somekanavissa. Lisäksi fanit rakastavat ”behind the scenes” –materiaalia, tällöin tuodaan nimenomaan jotain uutta esiin sivustojen seuraajille. Räppiporukoista esimerkiksi JVG ja Teflon Brothers ovat onnistunut Instassa tässä asiassa aika mukavasti.

Tutustu yleisöön

Tunne fanisi tarkasti ja valitse kanavat, joissa fanisikin viihtyvät. Väkisin ei kannata rynnätä jokaiseen mahdolliseen paikkaan ja monistaa sisältöä eri kanaviin. Sisältö- ja musiikkilähtöisesti on hyvä lähteä toteuttamaan promoamista, eikä mainonta edellä tyrkyttää vaisuja postauksia. Mieti, miten haluat henkilöbrändiäsi rakentaa ja minkälaisia asioita kertoa itsestäsi. On hyvä tuoda esiin persoonaa ja omia arvoja pelkkien informatiivisten julkaisutiedotteiden sijaan. Kun tunnet yleisösi, yhteisen asian puolesta kantaaottaminen voi toimia myös hyvin. Mustan Barbaarin FB-jakomäärät ovat aika kunnioitettavia. Tietenkin meemit ja kissakuvat voivat olla välikevennyksiä, jos ne myös liittyvät arvoihisi tai sivuston perussanomaan.

Seuraa myös muiden muusikoiden toimia ja vuorovaikuta somekanavissa. Muiden artistien nostot tuovat yleensä arvostusta. Myös fanit arvostavat heidän tuottamansa (sivustolle sopivan) materiaalin jakamista. Oma aktiivisuus on aina suotavaa, kukapa tietää paremmin mitä keikkabusseissa tapahtuu? Silti levy-yhtiöiden kannattaa miettiä tukiverkostojaan varsinkin artistien koulutuksia ja mainontaa silmällä pitäen. Toivottavasti näemme jatkossa entistä paremmin hallittua somea hieman heikosti voivilla musiikki- ja viihdemarkkinoilla. Persoonat esiin ja tarinoita tulille!

Keskustelua voit jatkaa täällä, mielelläni voin tavata myös asian tiimoilta:






Subscribe to Email Updates