Jos olet sitä mieltä, että tuotteen erinomaisuus riittää koska se myy itsensä puskaradion avulla kunhan sen saa markkinoille, mieti uudestaan. Se on sama kuin sanoisi, että jos urheilija on parempi kun vastustajansa, hän voittaa aina kunhan pääsee paikanpäälle kilpailemaan. No ei missään nimessä. Urheilija voi olla fyysisesti ja teknisesti maailman paras, mutta ei hän aina voita.

Jokainen kilpailu ja ottelu on henkisesti raskas. Voittajan ja häviäjän suoritusten ero on hiuksenhieno. Kysy huippu-urheilijoilta, mikä heidän menestyksensä tärkein pilari on, niin he vastaavat: henkinen vahvuus. Se joka on henkisesti vahvempi voittaa. Taistelut voitetaan monesti jo ennen ottelua.

Miten ihmeessä tämä liittyy myyntiin ja markkinointiin?

Olen huomannut, että maailman parhailla yrityksillä ja urheilijoilla on paljon yhteistä. On monia mielipiteitä siitä, mikä tuotteen laadun ja markkinoinnin rooli on sen menestyksessä. Urheilussa on myös monia mielipiteitä siitä, mikä tiettyjen urheilijoiden teknisen osaamisen ja henkisen panostuksen rooli on voittamisessa.

Tarjontaa ja huippuosaamista on valtavasti ja kilpailu sen kuin kovenee. Ehkä 50 vuotta sitten riitti, että kirjoitti kivan artikkelin lehteen tuotteen ominaisuuksista ja hienouksista ja se toi myyntiä, mutta ei enää. Kukaan ei sitä enää 2014 jaksa eikä ehdi lukea.

Markkinointiin ei ole yhtä menestyskaavaa kuten monet yritykset ehkä toivoisivat. Ei urheilussakaan. Muutenhan menestyminen olisi helppoa. Menestykseen on monta tietä ja hän, joka aidosti haluaa menestystä, voi sen kyllä saavuttaa.

Oli kyseessä sitten urheilija tai yritys, on kuljettava omaa tietä. Applen menestys jäi vähäiseksi 90-luvulla kunnes Jobs hyppäsi takaisin hullun raivolla luotsaamaan heidän menestystään. Nyt Cook korjailee Jobsin kovan duunin satoa. Kuten Applellä ja monella muulla yrityksellä ja urheilujoukkueella menestys tulee ja menee.

Se yritys tai joukkue joka on fyysisesti tai teknisesti paras, venyy huippusuoritukseen ainoastaan kun parhaat ja motivoituneet ihmiset sen ympärillä vievät sitä eteenpäin. Heikompikin joukkue voi dominoida vahvempaa joukkuetta, jos vahvempi ei ole 100% mukana. ”Takki-auki” ja ”huono valmistautuminen” ovat tavallisia syitä, joita urheilija latelee huonon suorituksensa jälkeen. Menestyksen resepti: motivoituneet tekijät, jotka ovat henkisesti vahvoja ja joita johdetaan hyvin. Siinä on urheilussa ja bisneksessä toimiva yhdistelmä.

Subscribe to Email Updates