Olen suuri Über-fani. Se on palvelu, jonka avulla kuka tahansa saa “henkilökohtaisen kuskin” käyttöönsä omalla puhelimellaan.

Ehkä faniuteni juontaa juurensa uskostani, että säätely ja sääntely tuhoavat Suomessa innovaatioita. Taksi-liiketoiminta on tästä hyvä esimerkki. Miksi kyydin tarjoamisesta toiselle pitää tehdä luvanvaraista ja lupien määrää rajoittaa? Mitä tapahtuisi jos se olisi vapaata? Kyyditettäisiinkö meitä vanhemmilla autoilla? Olisiko se vaarallista?

Minulle Über on kuitenkin enemmän kuin uusi taksipalvelu. Se on malliesimerkki siitä, miten tyypillisesti paikallisvetoinen markkina käännetään globaaliksi mahdollisuudeksi digitaalisin välinein ja vahvalla konseptilla. Se on aikamme McDonald’s. Malliesimerkki sosiaalisesta liiketoiminnasta.

Väitin SomeAwards –seminaarissa 21.10, että sosiaalinen liiketoiminta murtaa kaikki markkinat. Näytin esimerkkejä: Kickstarter –rahoitus, AirBnB – Hotelliliiketoiminta, JD.com – posti/logistiikka... Perinteiset, tyypillisesti ruohonjuuritasolla lokaalit toimialat saavat rinnalleen globaaleja haastajia, jotka tuovat markkinalle ylivoimaisen digitaalisen asiakaskokemuksen.

Kyse ei ole erityisilmiöistä vaan vääjäämättömästä kehityksestä. Kaikki mikä voi, digitalisoituu, ja on helppo laskea, että globaali toimija pystyy panostamaan enemmän käyttäjäkokemukseen ja markkinointiin kuin paikallinen peluri. Mitä enemmän käyttäjiä, sitä parempi data, ja sitä oikeampi kehitys.

Suomen tulevaisuuden kannalta olisi hyvä, jos mahdollisimman moni näistä palveluista kehitettäisiin Suomessa. Ja kyllä; palvelubisnes voi pelastaa Suomen. Tässä asiassa Nalle Wahlroos on väärässä.

Subscribe to Email Updates