Sosiaalista mediaa pidetään usein vain yhtenä toisena mediana, mukana muiden seassa. Onhan some toki kanava muiden joukossa, mutta se on myös paljon muuta. Se nimittäin integroituu muihin medioihin tavalla, joka nostaa sen roolin ja tärkeyden aivan eri tasolle. Tämän voi sanoa niin TV-katsojan kuin brändien näkökulmasta.

Twitter tekee telkkarin mielenkiintoisemmaksi, kun muiden katsojien kommentit ja mietteet ovat saatavilla reaaliajassa.
Näistä olemme nähneet viime aikoina paljon esimerkkejä: Posse, Vain Elämää, Enbuske Linnanahde Crew ja urheilutapahtumat vain muutaman mainitakseni.

MTVSuora
(Ruutukaappaus: MTV Suora, MTV Katsomo)

Myös eri printtimedioissa (Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, jne.) sosiaalisen median kommenteille on omistettu jopa kokonaisia sivuja. Sosiaalisen media toimii myös monen jutun alkukipinänä.

Iltasanomat_social
(Ilta-Sanomat 7.11.2014)

Esimerkiksi yhä suurempi osa julkkisten kuulumisista viihdepalstoilla on peräisin suoraan eri sosiaalisen median kanavista, kuten Instagramista.

Cheekofficial
(Ruutukaappaus: @cheekofficial Instagram)

Ilmiö ei kuitenkaan koske pelkkää viihdettä. Talouselämä ja Arvopaperi kirjoittavat juttuja Nordnetin Oksaharjun bloggaamista ja twiittamista mielipiteistä ja näkemyksistä.

Tämä sosiaalinen ilmiö luo yrityksille ja yksilöille mahdollisuuksia aivan uudenlaisiin mediakokemuksiin. MTV on hienosti lähtenyt kehittämään tämän trendin mukaisesti ”sosiaalista TV:tä”. Myös useat brändit hakevat tapoja olla mukana keskusteluissa.

Uskallan väittää, että käsite sosiaalinen media katoaa: kaikki mediat tulevat tavalla tai toisella olemaan sosiaalisia, kuten ne hyvin pitkälle ovatkin jo tänä päivänä. Yhä vahvempi integraatio uusmedian kanssa on perinteisen median pelastus, sillä avoimempi vuorovaikutus tekee siitä entistä mielenkiintoisemman.

Subscribe to Email Updates