Valvira julkaisi uudet ohjeistuksensa alkoholijuomien mainonnasta. Valviran ohjeissa keskustelua on herättänyt velvoite poistaa alkoholitoimijoiden hallitsemista palveluista kuluttajien luoma alkoholimainonnaksi katsottava sisältö. Valvira perustelee määräystään sillä, että jos alkoholitoimija ei sisältöä poista, kyseessä on "passiivinen käyttö".

On ymmärrettävää, että lainsäätäjät ovat digitaalisuuden edessä vähän ihmeissään. Esikunnista pitäisi kuitenkin löytyä osaamista myös siihen miten säädökset toimivat nykymaailmassa.

Valvira ei ainakaan tee lainsäätäjien työstä helpompaa. Tuskin kukaan kansanedustaja ajatteli, että lain seurauksena pakotetaan alkoholialan toimijat sensuroimaan kansalaisten julkaisemia viestejä. Valviran –täysin lain ulkopuolelta– nostama "passiivisen käytön" idea kuitenkin tekee juuri tämän.

Pienpanimoille ja pientuottajille ohjeistuksen luoma taakka on erityisen raskas. Se hidastaa lupaavia kansainvälistymisaikeita. Kuluttajia ei voi teknisesti estää julkaisemasta kuvia kommentteina alkoholitoimijan sisältöön esim. Facebookissa. Vaihtoehdot alkoholitoimijalle on jättää tämä kanava käyttämättä (ja menettää mahdollisuus markkinoida 1,3 miljardille ihmiselle), tai resursoida kanavan valvonta ja selitellä ympäri maailmaa, että "Finnish regulations, jne."

Uskallan väittää, että tätä ei kansanedustajien enemmistö toivonut. Lain kielto "saattaa sisältöä jaettavaksi" on jo voimakas. Uskoiko joku kansanedustaja että sanamuoto velvoittaisi alkoholiyhtiöitä sensuroimaan kansalaisten luomia sisältöjä?

Subscribe to Email Updates