Markkinoinnin ja myynnin pöydissä on puhuttu laajalti sosiaalisen median tuomasta lisäarvosta, joskus jopa hyvin kriittisestikin. Hyvä näin. Kaikkea uutta kannattaa pohtia ja tarkastella kriittisesti eri näkökulmista. TV:n lanseerauksen jälkeen kesti 15 vuotta ennen kuin sitä alettiin hyödyntämään markkinoinnissa, koska sen myynnin edistämisen voimaa ei pystytty todistamaan alussa.

Myynnille on aina määritelty tietyt tavoitteet ja toimintamallit miten tavoitteeseen päästään, mutta mitä myynti todella on? Kaikessa yksinkertaisuudessaan myynti on toiseen ihmiseen vaikuttamista. Sosiaalinen media on myynnille tärkeä markkinapaikka, sillä sosiaalinen media on verkosto, joka koostuu kasvavasta määrästä ihmisiä. Siellä on mahdollisuus vaikuttaa koko ajan.

Nämä ihmiset ovat joko asiakkaitanne tai potentiaalisia sellaisia. Silti epäilijät pohtivat onko tämä nyt järkevä investointi vai ei. Markkinoijat ja johtajat hakevat liian usein jotain absoluuttista vastausta ennen päätöksentekoa.

Tilanne on haastava, sillä sosiaalinen media on infrastruktuuri, jonka pystyttäminen vie aikaa. Sosiaalinen media tulisi nähdä jatkeena realimaailmaan. Sen vauhdikas dynamiikka on hieman erilainen kuin mihin olemme tottuneet, mutta parhaat käyttävät sitä hyödykseen, kuten suomalainen Jukka Oksaharju tekee. Häntä arvostetaan, koska hän osaa asiansa. Ei sosiaalinen media auttaisi häntä lainkaan, jos hän ei olisi rautainen ammattilainen.

Entäs caset? Tottakai niitä löytyy laidasta laitaan brändeistä ja ihmisistä. Yrityksen hyödyt uudesta asiasta ovat paljon helpommin nähtävissä yhden ihmisen tekojen kautta. Sen tietää ennen kaikkea Ville Tolvanen.

Mikä on yhden twiitin arvo? - Elon Musk näyttää

Elon Musk, mies joka luki tietosanakirjan 9-vuotiaana kun muut kirjat loppuivat talosta, on poikkeuksellinen hahmo. Maailma seuraa Elon Muskia, koska hän on se nero, joka on perustanut Paypalin, Teslan ja Spacex:n. Kun hän twiittaa, maailma kuuntelee.

Kun Elon Musk twiittasi tulevasta automallista, Teslan kurssi nousi 6 %. Samainen twiitti nosti myös Muskin omistuksen arvoa kahdella miljardilla dollarilla.

Mitä tästä opimme?

Sosiaalinen media on jatke - kerros maailman tapahtumien päällä. Jatke yrityksen ja yrityksen työntekijöiden verkostojen päällä. Sen ansioista sellaiset ilmiöt ja ideat leviävät, jotka eivät koskaan aikaisemmin olisi päätyneet koko maailman nähtäväksi. Sosiaalinen media ei ratkaise mitään. Mutta loistaville brändeille tai ihmisille, kuten Elon Muskille ja Jukka Oksaharjulle jotka ovat oman alansa guruja, sosiaalisen median tuotto on aivan eri sfääreissä. Muskin tapauksissa miljardeja dollareita. Se, jos mikä, on kunnon "Multiplier effect".

Subscribe to Email Updates