"Kaikenlainen ”pöhinä” sosiaalisessa mediassa on tuotemerkeille ja yrityksille hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa, väittää analyysijätti Forrester." Kauppalehti uutisoi aiheesta tänään.

Some-kanavat ovat maineenhallinnan, yhteisöviestinnän sekä brändirakentamisen kanavia muiden joukossa. Ja jos käytät somea kuten perinteistä mediaa ja mainostat vain itseäsi, et tosiaankaan tule saavuttamaan menestystä.

Forrester on oikeassa siinä, että sisältöjen laatu ja “pöhinän” toteutus merkitsevät syntyvään tulokseen huomattavasti. En kuitenkaan usko siihen, että oikein toteutettujen sisältöjen luoma side (asiakas + yritys) on hukkaan heitettyä rahaa. Täytyy muistaa, että kanavat eivät ole sosiaalisia, mutta ihmiset niiden takana ovat. Yritykset, jotka käyttäytyvät kuten 80-luvun mainostajat saavat negatiivisen leiman hyvinkin nopeasti. Toisaalta, on paljon hyviä esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat tajunneet rakentaa yhteisön joka keskittyy tuottamaan asiakkaalle lisäarvoa. Parasta mainontaa on asiakkaalta toiselle siirtynyt positiivinen viesti tai palaute.

Some osaksi kokonaisuutta

Sosiaalinen media ei yksin ole vastaus kaikkeen. Se on kuitenkin äärimmäisen tärkeä kanava osana suurempaa strategiaa. Massat on mahdollista tavoittaa jos sisältö on suunniteltu oikein ja oikeille ihmisille. Emmekä puhu viraaliteetista, vaan oikein suunnitellusta sisällöstä joka tavoittaa sille tarkoitetun yleisön.

Tulevaisuuden mediakenttä tulee makaamaan yhä enemmän omien medioiden päällä. Yksin tämäkään ei tule haluttua tulosta tuomaan, vaan tuloksellinen viestintä vaatii omnichannel-ajattelua, jonka päälle rakennetaan aktivoiva ja osallistava strategia.

Maksettu media muuttuu

Yksi asia on varma: maksettu media tulee muuttumaan, sillä kuluttajat ovat entistä mainosvastaisempia. Y- ja Z-sukupolvet kun ovat kasvaneet medioissa, joissa mainonnalla ei ole ollut roolia. Nuoremmat sukupolvet kuluttavat medioita, jotka ovat itse valinneet ja joilla on tietty tarkoitus. Whatsapp viestimiseen, YouTube videoiden katseluun, Instagram kuvien kulutukseen. YouTube on ainoa, johon mainostajat ovat päässeet käyttöä häiritsemään. On siis syntynyt kulttuuri, joka ei pidä keskeytyksistä.

Vanhemmat sukupolvet ovat taas kuluttaneet mediaa, jossa keskeytykset ovat odotettavissa. Niihin on siis totuttu ja ne eivät häiritse. Näiden käyttäjien tunnistaminen kanavaviidakossa vaatii työtä.

Lopputulema

Nate Elliotin vastaus oli kovin musta-valkoinen. Oma vastaukseni on monisävyisempi. Asiakas tulee nousemaan yhä tärkeämpään rooliin ja sen myötä analysointi ja asiakasymmärrys kohoavat sisällönsuunnittelun keskiöön. Mikäli yritys tekee asiat oikein ja saa siten asiakkaan haluamaan osaksi yrityksen ja sen rakentamaa yhteisöä, se ei ole hukkaan heitettyä rahaa. Se on parasta vastinetta rahalle!

Mainonnassa ja markkinoinnissa ei siis ole kysymys oman itsesi esiintuomisesta, vaan markkinointi on tarinointia asiakkaille tarjoamastasi lisäarvosta.

Mitä mieltä ajatuksia tämä herättää sinussa. Kommentoi alle!



Subscribe to Email Updates