Blogissamme on jo useasti kommentoitu Facebookin algoritmi-muutosta, joka pyrkii viemään promootio-sisällön orgaanisen näkyvyyden nollaan. Jussi Ylävaara kehui muutosta hyväksi brändeille. Joonas Villanen totesi ansiokkaasti että analysointi ja asiakasymmärrys nousevat sisältösuunnittelun keskiöön.

Miksi Facebookiin ja Twitteriin tuhlataan rahaa?

On varmasti totta että tällä hetkellä monet brändit tuhlaavat Facebookin ja Twitterin täyttämiseen rahaa, kuten Forresterin raportissa todetaan. Moni toimii ilman liiketoiminnallisia tavoitteita, sitomatta myyntiin ja vailla strategista suuntaa. Facebookin punaiseen mereen seilataan koska "meidänkin on oltava sosiaalisia" tai "se on tätä päivää".

Hyvät ystävät. "Se on tätä päivää" on taloudellisesti kestämätön syy tehdä asioita. Sen arvo piilee korkeintaan tekijöidensä statuksen nostamisessa muiden silmissä. Arvoa sekin on, mutta vaikeasti mitattavaa.

Miksi Facebook ja Twitter ovat voittamattomat?

Brändillä on aina suhde asiakkaisiinsa ja potentiaalisiin asiakkaisiinsa. Tuota suhdetta tutkitusti parantaa toistot. Mainonnan näytöt, myyjän kontaktoinnit, asiantuntijan mielipiteet vaativat toistoja vaikuttaakseen. Propagandassakin vanha viisaus on toistaa samaa väitettä useasti. Näin siitä tulee totuus.

Kauppalehden otsikko on räväkkä, mutta harhaanjohtava. Oikeastihan raportissa kehotetaan luopumaan Facebookista ja Twitteristä pääasiallisena yhteisöalustana. Oma kanava on aina tärkein ja tärkeintä omassa kanavassa tänään on datan keruu ja ihmisen ostoprosessin avustaminen.

Miten Twitteriä ja Facebookia käytetään oikein

Paras digitaalinen asiakassuhde syntyy kun brändi saa ihmisen osallistumaan brändin omassa (sosiaalisessa) kanavassaan (esim. verkkopalvelussa). Hyvä tapa ajaa ihminen omaan kanavaan on Facebook tai Twitter. Omassa kanavassa brändin tulee saada lupa keskeyttää yksittäinen asiakas silloin kun brändin tuotteelle on hänellä eniten kysyntää. Naivia olisi ajatella, että ihminen keksisi silloin palata brändin kanavaan. Keskeytyskanavana voi olla sähköposti, notifikaatio, maksettu Facebook-päivitys tai vaikka puhelu.

Nate Elliot ei ehdottanut kenellekään, että mene pois näistä kanavista. Nate Elliot toimi juuri kuten järkevä markkinoija toimii:
1. Loi omassa kanavassaan myytävän tuotteen
2. Bloggasi omassa kanavassaan provokatiivisesti hyvän syyn ostaa
3. Kertoi Twitterissä blogistaan.
4. Sai asialleen kiinnostusta (WSJ)
5. Myi satoja kopioita raportistaan (á $499)

Näin, hyvät ystävät, Twitteriä käytetään oikein.


Subscribe to Email Updates