Brändin merkitys myynnin ja liiketoiminnan kasvattamisessa on todella kiistelty asia. Markkinoinnin tärkeimpiä mittareita monessa organisaatiossa on bränditunnettuuden kasvattaminen. Myynnin mielestä brändi taas on ihan höpöhöpöjuttua, koska myynti näkee klousaamansa kaupat ainoana tapana mitata onnistumisia.

Koska brändi on mielikuva, jonka jokainen ihminen itse muodostaa korviensa välissä, on sen merkitystä vaikea määritellä ja mitata. Kokonaisuus on todella laaja, ja vaikuttavia tekijöitä on enemmän kuin mitä usein pystymme hallitsemaan. Vaikka brändin tuomaa lisäarvoa on vaikea mitata, ei se tarkoita, ettei asia olisi tärkeä.

Mikä on brändin merkitys ja mihin se vaikuttaa?

KONEen entinen markkinointi- ja viestintäjohtaja Anne Korkiakoski on kiteyttänyt brändin merkityksen seuraavalla tavalla:

”Vahva brändi on kuin magneetti. Se on itse asiassa yritykselle kuin liimaa joka pitää ihmisiä ja asioita yhdessä. Vahva brändi houkuttelee parhaat työntekijät, se houkuttelee parhaat kumppanit, parhaat alihankkijat, parhaat asiakkaat, itse asiassa kaikki sidosryhmät jotka ovat organisaatiolle tärkeitä, jopa parhaat ja sitoutuneimmat omistajat.”
Haastattelu löytyy tästä.

Näillä vaikuttavilla saatesanoilla on helppoa miettiä ja kysyä, mitä merkitystä brändillä on esimerkiksi Googlelle, Coca-Colalle, Nikelle ja BMW:lle.

Jokaisella ihmisellä on erilainen mielikuva brändistä, koska jokaiselta löytyy oman matkansa varrelta uniikkeja kokemuksia ja kohtaamisia brändin kanssa. Vaikka yritys olisi määrätietoisesti rakentanut brändiään vuosikausia, voi se yhden ihmisen mielessä romuttua hetkessä. Esimerkiksi jos arvostetun ja tunnetun konsulttiyrityksen ylimielinen kouluttaja ei kättele koulutukseen osallistuvia, voi osallistujan mielessä firman maine painua lähelle nollaa.

Kapea-alainen ”brändiin investoiminen” tai ”brändimainonta” ei vielä takaa menestystä. Jokainen investointi yritykseen on brändin kehittämistä ja sen takia brändin rakentaminen kuuluu jokaiselle työntekijälle. Brändiä rakennetaan jokaikisellä yksityiskohdalla aulan hymyilevästä vastaanotosta aina tehtaan kulkupassien mielekkyyteen.

 

Tuoko siis vahva brändi euroja taloon?

Vahva brändi muodostuu siitä, että yrityksen kaikki funktiot ja edustajat rakentavat positiivista mielikuvaa kaikkien sidosryhmien mieleen. Brändi voi olla arvostettu ja sijoittua hyvin rankingeissa, mutta todellisuudessahan brändin menestyminen mitataan myynnissä.

Subscribe to Email Updates