Ostaminen on digitalisoitunut. Jopa B2B-ostopäätöksestä 60% tehdään verkossa. B2C ostopäätöksestä vielä isompi osa.

Myynnin on pakko digitalisoitua vastatakseen ostamisen muutokseen. McDonald’s on hyvää vauhtia digitalisoimassa omaa myyntiä ja markkinointiaan.

McDonald’s kehitti oman applikaation, jossa näkee voimassaolevat tarjoukset, sillä saa joka kuudennen kahvin ilmaiseksi ja sillä voi pelata yksinkertaisia pelejä. Nämä syyt ovat riittäneet parille sadalle tuhannelle suomalaiselle ladata applikaatio ja lisää latauksia tulee koko ajan.

Mitä McDonald’s sitten tästä hyötyy? Kun applikaation lataa ja aktivoi, McDonald’s pyytää lupaa seuraaviin tietoihin.

  • Identiteetti (pakko hyväksyä)
  • Sijainti applikaation päälläollessa (pakko hyväksyä)
  • Sijainti 24/7
  • Facebook-identiteetti
  • Facebookin kaverilista
  • Lupa lähettää ilmoituksia


  • mcdonalds


    Lupaamalla alennuksia hampurilaisista, McDonald’s saa tietää asiakkaidensa identiteetin, fyysisen sijainnin ja kaverilistan. McDonald’s siis tietää jokaisesta asiakkaastaan erikseen kuinka usein tämä käy syömässä, mihin aikaan päivästä, minä päivinä viikossa, mitä tarjouksia tämä hyödyntää ja jopa missä tämä liikkuu.

    Tälle tiedolle haetaan käyttötarkoitus luvalla lähettää ilmoituksia. McDonald’silla on lupa vinkata mäkkärin ohi kävelevälle asiakkaalleen, että sisältä saisi pirtelön parilla eurolla. Tai lähettää tarjouksen puoli tuntia ennen lounasaikaa. Tai tehdä 10.000 muuta asiaa. Ilman mitään mediakuluja.

    Merkittävää tästä tekee se, että näin henkilökohtaisten tietojen jakaminen McDonald’sin kanssa on täysin ok niin monelle suomalaiselle. Se on ok, koska käyttäjät saavat tietojensa jakamisesta jotain vastineeksi.

    Koska ostaminen digitalisoituu, niin McDonald’s digitalisoi myyntinsä. Sama temppu on edessä jokaisella yrityksellä toimialasta tai asiakaskunnasta riippumatta.

    Tänä päivänä data on yrityksen elinehto. Datan hinta on hyvä sisältö. Keksittävää on, mistä se sisältö tulee ja minne se laitetaan, jotta siitä saa vastineeksi dataa.

Subscribe to Email Updates