Sisällön määrä on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosien aikana. Suurin osa sisällöistä on merkityksestöntä ja laimeaa. Kaikki haluavat julkaista. Kaikki myös haluavat, että omat sisällöt näkyvät ilmaiseksi ja mahdollisimman paljon. Tottakai.

Näkyyden ansaitseminen ja keskustelun herättäminen ei olekaan niin helppoa kuin luulisi. Ja kyse ei ole markkinointibudjetista, sillä uuden median aikana kuka tahansa Matti Meikäläinen voi nousta YouTube-tähdeksi yhdessä yössä.

Taitavimmat SoMe-taikurit osaavat yllättää ja osallistaa. He tekevät sen vielä siten, että onnistuvat ilmentämään brändin ydintä jokaisessa julkaisussa.

Nämä taikurit osaavat joka kerta vastata alla oleviin kysymyksiin ennen julkaisemista.

Screen Shot 2014-12-08 at 08.01.42

Jos näihin kahteen kysymykseen ei saa vastausta, on hyvin todennäköistä, että  sisältö ei ole merkityksellistä.

Tässä muutamia ideoita auttamaan sisällön kehittämisessä.

Huumori

Tämä on vaikea laji, erityisesti Suomessa.

Screen Shot 2014-12-07 at 17.24.46

Käytännön hyöty

Tähän luokkaan kuuluvat kaikenlaiset ohjeet, oppaat ja reseptit.

Screen Shot 2014-12-07 at 17.35.43

Yllättävät ja mielenkiintoiset faktat

Screen Shot 2014-12-07 at 17.38.01

Ihmiset ovat aina valmiita jakamaan hauskaa, hienoa ja erityisesti jotain, joka saa heidät näyttämään älykkäältä. Onhan kaikilla meillä tarve kutkutella omaa egoamme aina silloin tällöin.

Sisällön luomisessa sosiaaliseen mediaan sopivaksi onkin kyse siitä, miten kääntää omat viestit osallistavaksi ja vastata kysymyksiin: Why would people care? What would people share? Näihin kysymyksiin vastaaminen on koko sisältöstrategian ydin.

Harjoittelu tekee mestarin. Luo enemmän sisältöjä, kokeile uusia konsepteja ja kulmia ja mittaa tuloksia jatkuvasti.

Subscribe to Email Updates