Monet yritysjohtajat ovat varmasti törmänneet näihin kysymyksiin: miksi vaikuttaisin sosiaalisessa mediassa, mitä lisäarvoa se minulle ja työlleni tarjoaa ja miten se tekee elämästäni parempaa?

Olen jo pitkään ihmetellyt miksi tuollaisia pitää edes pohtia. On selvää miksi suomalaisia johtajia on kritisoitu vision puutteesta. Vaikenemisella harvoin saavuttaa yhtään mitään! Suomessa on tilaa hyville johtajille ja asiantuntijoille ja tuo tila otetaan haltuun vain rohkeasti esiintuomalla omia ajatuksia.

Jossakin määrin johtajana suunnan näyttäminen on itsestäänselvyys. Siksi moni digitalisti tai muu digin puolestapuhuja ihmettelee miksi suomalaiset johtajat sanovat vaikuttajuuteen empimättä, että liittyminen ja vaikuttaminen somessa ei ole tärkeää. Maailmalta tulleet esimerkit viestivät hyvin erilaisesta tarpeesta, sillä johtajat ympäri maailmaa priorisoivat oman profiloitumisensa ja nimenomaan keskittyvät vuorovaikuttamaan ja johtamaan verkossa.

Jotta sanomalle saadaan vähän syvyyttä, valitsin 3 hyvää ja hyvin erilaista esimerkkiä verkossa vaikuttavasta johtajasta niin Suomesta kuin maailmaltakin:

1. Richard Branson ja kriisiviestintä

Mikäli seuraat Richardia somessa, tiedät hyvin millainen mies on kyseessä. Hän on nimittäin hyvin persoonallinen, positiivinen ja avoin mies. Hän myöntää virheensä, hän jakaa kokemuksensa avoimesti ja mikä tärkeintä, HÄN VIESTII VISIOSTAAN todella usein.

Kaikki tämä läsnäolo laitettiin koetukselle kun hän joutui median piranjojen syötäväksi epäonnistuneen Virgin Galactikin miehitetyn avaruuslennon jälkeen. Richard hoiti kriisiviestinnän esimerkillisesti. Hän viesti omilla kasvoillaan eikä piilotellut minkään asian tai kanavan takana. Hän osoitti tunteita, oli avoin ja rehellinen, kantoi oman vastuunsa ja tunnusti tehneesä virheen.

Viestin läpivientiä varmasti auttoi se, että hänet tunnettiin reiluna miehenä entuudestaan.

https://www.youtube.com/watch?v=KBd9nHz8mVQ

2. Taivas + Helvetti

Vaikuttajan ei tarvitse olla yksin. Tämä kaksikko, Karo Hämäläinen ja Mika Mäkeläinen, on siitä loistava esimerkki. Taivas + Helvetti -kirjan kirjoittajat ovat yrittäjyyteen voimakkaasti liitetty voimakaksikko. Kirja on nauttinut pitkää suosiota ja kirjoittajakaksikko käyttää vaikutusvaltaansa hyvän tekemiseen.
Viimeisimpänä tempauksena jokaista ostettua kirjaa vastaan annetaan toinen kirja opintonsa päättävälle nuorelle.

Tämä oranssi yhteisö jatkaa voimakasta kasvuaan ja Karon ja Mikan viestejä kuuntelee valtava määrä suomalaisia. Loistava esimerkki miten visiosta ja tekemisen ilosta luodaan voimakas ja muutosta aikaansaava yhteisö.

taivas + helvetti

3. Jeff Bullas - ura vaikuttajana

Tämän miehen ura perustuu kokonaisuudessa oman mediatilan luomiseen, sen hyödyntämiseen sekä oman nimensä valjastamiseen somessa. Ilman päätöstä verkkoon siirtymisestä ja sen kautta vaikuttajatilan haltuunottamista olisi tämän miehen ura hyvin toisenlainen.

Annetaan taustaa. Jeff siis lähti liikkeelle ilman mitään osaamista markkinoinnista tai somesta. Oman intohimon voimin, Jeff on kuitenkin luonut itselleen voimakkaan profiilin puhujana, vaikuttaja, markkinoijana sekä sisällöntuottajana ja -jakajana.

https://www.youtube.com/watch?v=eAmK0WIMjRU



PS. Verkossa vaikuttajan asema on entistä halutumpi. Mikäli sinulla on halua johtaa organisaatiosi menestystarinaksi, vaikuttajakoulu tarjoilee sinulle tukea vaikuttajatien ensiaskeleille. Lue lisää täältä!

Subscribe to Email Updates