Markkinoinnin, myynnin ja johtamisen keskeinen tavoite on vaikuttaa ihmisiin. Kaikkihan sen tietävät, että asia ei ole helppo. Ihminen on luonteeltaan laiska ja meidän on vaikeaa keskittyä mihin tahansa viestiin, jos asia ei suoraan koske meitä itseämme tai välittömästi vaikuta oman arkipäivämme haasteisiin.

Jotta viestit menisivät tässä hektisessä maailmassa läpi, on ensin herätettävä huomio, sitten tarjottava jotain yksinkertaistettua informaatiota. Monimutkainen viesti ei ihmisen kovalevylle mahdu.

Jenkkien keksimä "Keep it simple stupid" sanonta on loistava, ja uskon myös osittain, että tämänkaltaisen ajattelun takia he pärjäävät markkinoinnissa todella hyvin. He osaavat pitää asiat riittävän yksinkertaisina.

Huomion herättäminen ja yksinkertaistaminen ovat mainonnan tärkeimmät asiat. Jos asiakas joutuu miettimään "mitäs nämä nyt ajavat takaa", on viesti jo liian monimutkainen, vaikka asiakkaan huomio olisikin jo herätetty. Viestit on mietittävä harkiten ja niiden on liityttävä jollain tavalla isompaan kokonaisuuteen ja konseptiin. Tämä ei ole helppoa. Mark Twain kuvaili tätä samaa tuskaa, kun hän heitti tunnetun lauseensa:

“I didn't have time to write a short letter, so I wrote a long one instead.”

Alla oleva mainos oli omasta mielestäni niin hyvä, että revin sen irti lehdestä ja laitoin tähän. Muu teksti lehdessä oli erittäin raskasta ja siinä mielessä yksinkertainen mainos herätti helposti huomion ja jäi taatusti mieleeni.

Rolex_mainos

Mainonnan kuuluu olla riittävän visuaalista, jotta se onnistuu herättämään huomion. Samalla myös riittävän selkeää ja yksinkertaista. Ei tarvitse olla täydellistä. Siinä on resepti hyvälle mainokselle.

Yksinkertaistaminen pitäisi olla markkinoinnin ammattilaiselle pyhä periaate.

Subscribe to Email Updates