Digitalisaatio on tuonut tullessaan paljon uutta ja ihmeellistä. Olemme vasta polun alkuvaiheilla, sillä tiedämme / tunnistamme vain pienen osan verkon potentiaalista esim. yhteiskunnallisena työkaluna. Sosiaalinen liiketoiminta terminä on ollut jo pitkään tuttu, mutta sosiaalinen media ja liiketoiminnan sosiaalistuminen on tuonut uutta voimaa muun muassa hyväntekeväisyyteen ja avun antoon.

Yksi asia on varma, sosiaalinen media ja keskusteleva verkko ovat molemmat mahdollistajia. Verkottuneen tiedon aikakautena kuka tahansa voi valjastaa oman verkostonsa tekemään hyvää. Jokaisella yksilöllä, niin haluatessaan, on valtava mahdollisuus auttaa. Mikä parasta, auttaminen voi olla rajatonta ja globaalia.

Tästä yksilön voimasta kertoo myös seuraava tarina, nimittäin Minnan tarina. Saimme Minnalta viime viikolla haasteen tehdä hyvää. Minna otti meihin yhteyttä Twitterissä toivoen tukea sekä kanavaa, jolla saavutettaisiin näkyvyyttä hänen aloittamalleen #EiHalvaantumiselle -kampanjalle. Tässä sitä nyt ollaan, hyvän äärellä. Toivon, että laitatte alta Minnan tarinan lukuun.

Lue Minnan tarina

Alkuvuoden kuumin someilmiö #eihalvaantumiselle – tule mukaan!

Elämän tarkoitusta ja omia työkuvioitani pohtiessani haikailin MillieMallien parhaimpien onnistumisien perään. Niin ja sinulle, joka et ole muka kuullut ja jolle MillieMallie on ihan neverheard… Voin kertoa että MillieMallie (joka nyt on tauolla) on eräs maassamme vaikuttava merkittävä mainostoimisto, jossa on mieletön tekemisen meininki, hulvaton meno koko ajan ja ihan älyttömän hauskaa. Sellaisessa työympäristössä luovuus kukkii. Ja kukkihan se kuulkaa!

Oli ihanaa olla todistamassa some-poweria Helsinki on DOTSin Catwalk –projektissa (lisää voit lukea vaikka täältä. Kyllä me Marian kans tuuletettiin kun vietiin heti ekassa kaupassa Ihamuotilalta päänahka! Dotsin case oli viikkoa ennen Marimekon vastaavaa tempausta. Pienemmällä rahalla vähintään sama tulos. Ei hassummin, thanks to SoMe, Tiina, Sara, mallit ja Marian ja mun idis! DOTS… pääsi tempauksellaan Iltasanomien nettiversioon viikonlopun etusivun uutiseksi videoineen. Emmekä voineet kuin ihmetellä SoMen poweria. Ja sitä miten pelkästään hyvillä ideoilla voi päästä suuriin tuloksiin. Ja vieläkin uskon sosiaalisen median ylivertaiseen potentiaaliin markkinoinnissa.

MillieMalliessa meillä oli kyllä tosi hauskaa. Mutta omalta osaltani on aika kääntää elämässä uusi lehti. Nyyh! Olen viimeaikoina miettinyt että mitä ihmettä sitä elämällään tekisi (paitsi että se on annettu Jeesukselle). Jotain mistä innostuu, jotain mikä tekee hyvää. Ja kyllä se taitaa markkinointiin ja SoMeen jotenkin liittyä. Kunnes muistin että määhän olen ihan loistava ideoija, konseptoija ja visionääri. Ja siitähän mää nautin.

Sattuipa myös että olin joulun alla kuuntelemassa miten evankeliumi leviää maailmalla ja miten ihmiset henkensä kaupalla vievät evankeliumia eteenpäin. Jeps, sitähän me kaikki ollaan kuultu eipä siinä mitään uutta. Mutta kun kuulin ja näin kuvan siitä miehestä Afrikassa, jota odottaa halvaantuminen ellei jostain löydy 3000 euroa leikkaukseen. Jotain tapahtui. Jäin moneks päiväks miettimään tuota afrikkalaista.

Sitten taas takaisin omiin murheisiin, mitä tekis isona, mistä sitä taas innostuis, toimisinko freenä, oonko lukenut lapsille tarpeeks kirjoja, miten kielikuvat ovat jääneet eskarilaiselle mieleen, onko lasteni mielikuvitus päässyt kehittymään tarpeeks, miten tuen nelivuotiaan liikunnallisesti lahjakaan lapseni kehitystä. Pitäskö tehdä keittiöremontti, ostetaanko mökillekin kahvikone. Niin, mitä tekisin isona. Mistä vois taas innostua. No, en tiedä. Mää meen nyt ainakin salille, että mahdun siihen Armani Jeansin paitaan, minkä ostin. Ja sitten muistan taas sen afrikkalaisen. Ihan kamalaa, se oikeesti halvaantuu. Eikö nyt mistään löydy kolmea tonnia? Ei multa ainakaan, niin paljoa ylimääräistä. Pitäis saada mökille ne sohvat. Ja se kahvikone.

muslim

Tuo mies vaan jää pyörimään mun mielessä. Kamalaa, se mies halvaantuu jossei sitä justiinsa leikata. Mua ainakin itseäni hirvittää kaikki ajatukset sairastumisesta. Mutta mitä me Suomessa tehdään kun sairastutaan? Mennään lääkäriin tietty, ja asia hoidetaan. Joku toivottavasti rukoileekin. Mutta jokaiselta löytyy se 3000 tonnia leikkaukseen, jos meinaa halvaantua. Vai mitä? Mutta oikeesti ei Afrikassa. Ihan kamalaa. Eikö olekin?

Lopulta tajuan että määhän olen markkinointiguru. Kyllä nyt jotain pitää pystyä näillä lahjoilla tekemään. Hyvää siis. Ja vaikka joulu meni jo niin kyllä nyt aina yhden blogikirjoituksen pystyy kirjottamaan. Hyvän asian puolesta. Se mies täytyy saada leikkaukseen. Mua ainakin itkettää, kaikkien pikkumurheitteni lomassa tuo halvaantumassa oleva mieskin! Kolme tonnia nyt tulee kasaan pelkästään jos sataviiskyt ihmistä lahjottaa 20 euroa. Sitten mä muistan some powerin, Villen ja Akin ja Dinglen blogit. Ihan sikana lukijoita. Ja hei sharing is caring!

Hei diginatiivit! Tehdään somehistoriaa! Näytetään ihmiset mihin some pystyy!! Kuinka HYVÄÄN siis!

Tiedän, nyt tulen uudestaan käyttämään tunteisiin vetoavaa syyllistämistä markkinointikeinona. Ja kyllä. Kokisin moisen muussa kontekstissa epäeettisenä, moraalittomana keinotteluna. Mutta en nyt. Koska se mies oikeesti halvaantuu, jossen vähän teitä syyllistäkin.

Siispä nyt kaikki diginatiivit, hipsterit ja digitalistit: ottakaa haaste vastaan ja tehkää kerrankin jotain epäitsekästä. Todistetaan yhdessä SoMen ylivertainen potentiaali tehdä hyvää! Täten lanseeraan alkuvuoden someilmiöksi #eihalvaantumiselle. Se tarkoittakoon paitsi tuon afrikkalaisen liikuntakykyä – myös meidän diginatiivien sydämiä! Ei anneta sydämiemme halvaantua ja kovettua vaan tehdään ihmiset yhdessä hyvää! Mä haluan nähdä mihin me somelaiset oikeen pystytäänkään! Huippuhyvään, come on guys!

Lahjoittajaksi?

Haastan teidät kaikki lahjoittamaan omastanne, ja jakamaan tätä kirjoitusta niin että saadaan tuo mies leikkaukseen. Tekstiviestilahjoituksen voitte tehdä seuraavasti:

Kirjoita viestikenttään muslimi20
ja lähetä viesti numeroon 16155.
Tekstiviestin hinta on 20 euroa yhtä lähetettyä viestiä kohden.
(Mobiilit maksupalvelut tuottaa Arena Interactive)

Miettikää itse että olisitte halvaantumassa eikä mistään löytyis kolmea tonnia. Ei se niin vähästä saa jäädä kiinni. Oikeesti.

Haastan myös jokaisen lahjoittajan ottamaan itsestään selfien lahjoittamisen jälkeen, postaavan sen facessa, twitterissä, instassa tai ihan missä vaan. Kirjoittakaa ja häsätkää #eihalvaantumiselle kylkeen. Minä ainakin seuraan, kenen sydän ei vielä ole halvaantunut! Lisäksi odotan näkeväni paljon tyytyväisesti hymyileviä naamoja noissa päivityksissä. Hyväntekeväisyys hymyilyttää =) Kiitos sinulle lahjoittaja! Ja onnittelut: paitsi että olet mukana alkuvuoden kuumimmassa someilmiössä, arvasin, että olet pohjimmiltasi hyvä ihminen!

Aurinkoisin terveisin ja edelleen Jumalan siunausta toivotellen!

Minna Timo

Entinen partner, MillieMallie Oy,
Nykyinen etsijä

Fida International ry
Rahankeräyslupa: POL-2014-8479
myöntäjä Poliisihallitus 5.12.2014 ajalle 1.1.2015-31.12.2016 (koko maa paitsi Ahvenanmaa).
Varat käytetään Fidan työhön.

Ps. Mainos-, digi- ja some-toimistot. Ei tässä itsekään ihan epäitsekkäällä asialla olla. Voitte palkata minut toimistoonne. Olen loistava konseptoija, ideanikkari, visiönääri ja someilmiöiden luoja. Toimin friikkuna. Voitte lähettää minulle postia minna@milliemallie.com ja Twitterissähän mä pörrään työkseni!

Subscribe to Email Updates