Paljon tulee erilaista mainontaa seurattua. Autoilupuolella onkin jonkin verran tullut fiilisteltyä ja kirjoitinkin viime vuoden puolella muutamasta Volvon mainoksesta.

Mistä hyvä mainonta koostuu?

Kiteytettynä sanoisin, että hyvän mainonnan kriteereitä on kaksi:
1. Jääkö mainos mieleen?
2. Istuuko mainonta brändin ydinviestiin ja tarinaan?

Kun molemmat näistä toteutuvat, pitäisi saada aikaiseksi toimintaa juuri oikeassa kohderyhmässä. Minulla ei ole tietoa Audin myyntiluvuista, mutta sen kuitenkin tiedän, että Audi teki viime keväänä uuden myyntiennätyksen globaalilla tasolla.

Miltä heidän mainontansa sitten näyttää?

Tämä mainos jää mieleen kuin koukuttava laulu, joka pyörii päässä vielä monta päivää sen jälkeen, kun sen on ensimmäistä kertaa kuullut.

Toistaminen toimii. Tämä ei ole tie, tämä on... Tämä ei ole este, tämä on... Sanat ja kappale taustalla jäävät ensimmäisen asettamani kriteerin mukaisesti hyvin mieleen.

Toisen kriteerin mukaisesti mainonta istuu vielä erinomaisesti Audin sloganiin: "Menestykseen on monta tietä, Audi on luotu kulkemaan niitä kaikkia".

Mainoksen kaikki elementit osuvat kohdilleen näiden sanojen mukaisesti.

Tässä tarkastelemme Audin tekemistä yhden esimerkin kautta. On sanomattakin selvää, että tässä sirpaloituneessa mediakentässä on äärettömän tärkeää onnistua jakamaan ydinviestiä jatkuvasti eri kanaviin. Kyse on luotujen sisältöjen synergioiden hakemisesta ja kuluttajien tehokkaasta tavoittamisesta. Tämän kautta on myös mahdollista tehdä itsensä helposti löydettäväksi.  Suurin osa asiakkaista kuitenkin aloittaa omatoimisesti ostoprosessinsa.

Muista siis tämä Audin mainos ja tarkastele kaikkia sisältöjä näistä kahdesta näkökulmasta:  jääkö se mieleen ja osuuko se brändin ydinviestiin ja tarinaan?

Subscribe to Email Updates