Myyntijohtaja Ehrnström aloittaa viikon.
“Ihan ensiksi käydään nämä funnelit ja edellisen viikon tekemiset läpi.”
Esa Viljasen otsalla näkyy hikipisara ja kampaviineri on poikittain kurkussa kun hän miettii:
“Koko syntinen viikonloppu meni lumikolaillessa, lasten kanssa painiessa, pieni kanuuna vieläkin kutosdivarin kaukalopalloturnauksesta,”
Kampaviineri kuitenkin sulaa automaattikahvin avulla alas kun Esa muistelee tekemisiään:
”Luin mä asiakkaiden meilit kännykästä Prisman eineshyllyllä. En unohtanut ostaa pikkulinnuille talipalloa. Ihan hyvinhän mä vedin."

Tunnelma palaverissa on yhtä sympaattinen kuin Ässät-Lukko -ottelun seisomakatsomossa. Onhan maanantai-aamu. Onko tämän tarkoitus olla se voimaannuttava hetki joka buustaa Esan ja hänen kollegansa täynnä tarmoa uuteen upeaan viikkoon?

“MyyntiVoiman mukaan oot Esa soittanut viime viikolla 157 kylmäpuhelua ja sulla on vain yksi tapaaminen? Miten selität tämän?”

“Paljonko on kauppaa tulossa, euroissa?”

“Öhym, joku kymppitonni arviolta."

“Nooh, mulla meni puoli työpäivää matkalaskujen tekemiseen ja sitten toinen mokoma noiden MyyntiVoiman aktiviteettien takaperoiseen kirjaamiseen.” Viljanen lisää kiemurrellen.

Nyt poikki.

Puhutaanpa termistä nimeltään Social Selling. Se ei tarkoita sitä, että kaikki myynnin paukut ajetaan veikeän Facebookin tilapäivityksen laatimiseen. Se tarkoittaa vahvan henkilöbrändin luomista, hyvän sisällön tuottamista ja läsnäoloa verkossa. Siellä mistä ostajatkin hakevat tietonsa.
(Lue lisää Social Sellingistä tästä)

SocialSelling

Monessako aamupalaverissa käydään pakotettujen myyntiarvioiden sijaan läpi yhteisesti sosiaalisen median presenssi ja digitaalisen jalanjäljen tuottaminen? Miksei myyntijohtaja Ehrnströmin asialistalla ole joka viikko: Mikä oli myyjän vaikuttavuus verkossa, paljonko tavoitit ihmisiä? Paljonko käytit aikaa Social Sellingiin ja paljonko käytät siihen tulevalla viikolla? Ja ennen kaikkea se suurin kysymys: Ymmärrätkö miksi sinunkin on oltava verkossa?

Muutos lähtee kuitenkin johdosta. Ilman johdon tukea ei ole mitään. Silloin kun yrityksen hallituksen asialistalla lukee sosiaalinen liiketoiminta ja sen strategian määrittely, ollaan pitkällä.

Osaisitko yhtään kuvitella tällaisen yhtiön myynnillistä ylivoimaa?

Välineet meillä kaikilla on valmiina. Sekä tuottamiseen että mittaamiseen.

Olen uusi Dinglellä. Harjoittelen vasta. Kylmäsoittoja olen ehtinyt tehdä vasta noin parikymmentä. Tulos tismalleen sama kuin tuossa kuvassa yllä: ei yhtään tapaamista. Sitten tein yhden presiksen ja pari blogausta.
Tavoitetun yleisön määrä? Arvaa.

Sitä pitää tehdä kuten saarnaa.

Subscribe to Email Updates