Asiakaskeskeisyys on se päivän kuumin sana, jota yritysten nettisivuilla ja missioissa viljellään, mutta silti ei löydy montaa yritystä, jotka toimivat aidosti ja läpikotaisin asiakaslähtöisesti.

Ei ole mahdollista olla asiakaslähtöinen, jos ei itse ole 100% varma yrityksen missioista tai valmis omistautumaan yrityksen missiolle. Vasta tällöin on mahdollista auttaa asiakkaita juuri niin asiakaslähtöisesti kuin jokainen organisaatio arvoissaan ja puheissaan kertoo.

Asiakaslähtöisyyden ja yrityslähtöisyyden ero on aika pieni, mutta lopputuloksen kannalta merkittävä. Yritys, jonka koko henkilöstö tekee töitä saman mission eteen, voi toimia täysin asiakaslähtöisesti.

Nostan esimerkiksi Nestlén, joka on häkellyttävän hyvin jatkanut oman missionsa eteenpäin viemistä siitä  lähtien, kun Henri Nestlé perusti yrityksensä 1866. Yrityksen tarina sai alkunsa, kun herra Nestlé pelasti naapurinsa sairastuneen lapsen hengen uudella tuotteellaan nimeltä Farine lactée, joka oli yhdistelmä maitoa, vehnäjauhoa ja sokeria. Tämän jälkeen ihmisten ravitsemisesta huolehtiminen on ollut yrityksen tärkein tehtävä.
historic logonestle-logo

Nestlén logo vuonna 1868 ja 147 vuotta myöhemmin

Nestlén toimitusjohtaja Paul Bulcke korostaa jatkuvasti bisneksen pitkäjänteisyyttä ja keskittymistä näiden kolmen osa-alueen ympärille: "nutrition, health and wellness." Fokus on selvä ja kiteytetty. Kaiken tekemisen pitää jollain tavalla liitttyä näihin sanoihin.

"Asiakaslähtöisyys" on helppo sana sanoa ääneen ja ymmärtää, mutta on haastavaa toimia aidosti sanan mukaisesti. Johdon tehtävä on juurruttaa mission merkitystä ja asiakaslähtöisyyttä päivittäin koko organisaation kulttuuriin ja arvoihin. Vasta kun oma väki tietää, miksi oikeasti paiskitaan hommia, voidaan toimia asiakaslähtöisesti ja pitkäjänteisesti.

Subscribe to Email Updates