Sisältömarkkinoinnin tehtävä on laittaa asiakkaan ostoprosessi käyntiin kiinnittämällä asiakkaan huomio hänen tarpeeseensa tai haluunsa. Toimija, joka onnistuu pistämään asiakkaan ajatukset liikeelle, saa usein myös tilauksen.

Miksi näin ei kuitenkaan aina käy?

Voit auttaa asiakasta sisällöillä tai henkilökohtaisella palvelulla vaikka kuinka paljon, mutta se ei kuitenkaan tarkoita, että asiakkaan ostopäätös on sinulle myönteinen. Kauppa on vielä kotiutettava.

Ostin äskettäin uuden kellon. Näin mainoksen marraskuussa ollessani Lontoossa. Päätin heti käydä kellobrändin flagship-liikkeessä Lontoon New Bond Streetillä. Kauppa avasi ovensa myöhässä eivätkä myyjät olleet mukavia. No, se siitä, ei kiinnostanut enää.Kun asia kerran oli mielessä, jatkoin kellojen selailemista netistä ja löysin sopivan merkin ja mallin.

Palattuani Helsinkiin kävin kahdessa eri kelloliikkeessä; myyjät olivat hyvin avuliaita. Molemmat auttoivat minua punnitsemaan vaihtoehtojani tarkemmin, vaikka olinkin jo kaivanut runsaasti tietoa netistä. Kumpikaan myyjä ei kuitenkaan tähdännyt kauppaan, vaikka he varmasti tiesivät, että tilaukseni menisi muuaalle, ellen tekisi jonkinlaista päätöstä juuri siinä hetkessä.

Lähtikö tilaukseni kummallekkaan heistä? Ei. Päädyin ostamaan muualta, vaikka edellämainitut myyjät auttoivatkin minua myyntiprosessissa eteenpäin he eivät  kuitenkaan onnistuneet herättämään halua ostaa juuri heiltä. Eräs toinen kelloseppä nimittäin selvitti heti, mitä halusin, kun astuin sisään hänen liikkeeseensä. Vaikka hänen valikoimastaan ei löytynyt juuri minun haluamaani kelloa, hän kuitenkin selvitti heti sen saatavuuden ja kertoi minulle, kuinka nopeasti sen saan - alennuskin oli reilu. Halusin juuri sen kellon ja hän teki ostopäätöksen tekemisen todella helpoksi. Ostin häneltä.

Seuraavat asiat ovat pohdinnan arvoisia asioita:

Kuinka helppoa teiltä ostaminen on?
Kuinka helppoa teihin on saada yhteys?
Onko teillä asiointi yleisesti helpompaa kuin kilpailijoilla?

Tehokas ja hyvin toteutettu sisältöstrategia tuo liikennettä ja herättää kiinnostusta, mutta koko ostoprosessin on edettävä sujuvasti kauppaan asti. Jos koko ostoprosessi ei ole loppuun asti mietitty, käy kuten minun kellotarinassani. Brändi, joka herätti huomioni kalliilla lehtimainoksellaan, menettikin tilaukseni kilpailijalle, kun myymälässä asiat eivät edenneet kuten toivoin.

Tehdään ostaminen helpoksi, niin tehdään kaikki enemmän kauppaa tänä vuonna. Jos taas kävijämäärät eivät ole kunnossa, ota yhteys esimerkiksi Aki Snellmaniin.

Subscribe to Email Updates