Monen mielessä pyörii kysymys: johtaja vai manageri, viestijä ja käskijä? Mikä on oikea tapa saada omat työntekijät innostumaan omasta työstään ja tekemään parhaansa päivästä toiseen? Mikä on minun roolini johtajana yrityksen sisäisessä sekä ulkoisessa viestinnässä, ja mitä minulta oikein odotetaan?

Mitä odotuksia johtaja kohtaa?

https://www.youtube.com/watch?v=y4dWAaTwgpY

Monet kysymykset voivat tuntua itsestäänselviltä. Sitä ne eivät kuitenkaan ole. Moni johtaja unohtaa oman roolinsa arjen sankarina ja motivaattorina. Jokainen työntekijä nimittäin kaipaa johtajaa, mikäli siis yritys halajaa pitkäkestoista menestystä ja tervettä yrityskulttuuria.

Digi on muuttanut monta asiaa ja monen monta toimialaa. Muutos ja murros ovat vasta omien polkujensa alkuvaiheilla. Elämme siis hyvin tärkeää aikaa. Tämä on uuden strategian, koettelemuksien ja päätöksenteon aikaa. Johtajana ja suunnannäyttäjänä sinulta vaaditaan sitoutumista uuteen visioon.

Kuka tätä kaikkea johtaa?

Jokaisen uuden toiminnan tulee lähteä korkealta, johdon esimerkillä. Siksi onkin tärkeää, että johtaja on se joka viestiä uudesta levittää. Johtaja luo kuvan tulevasta. Johtajan tulee ensisijassa olla visionääri.

Visiolla johtaminen korostuu digissä. Johtaja, jolla on selvä visio ja joka viestii siitä aktiivisesti, vie useimmiten yrityksensä kasvuun. Ihmiset ja työntekijät kaipaavat nimittäin suuntaa ja visioita joihon voivat uskoa. Meistä ihan jokainen haluaa uskoa parempaan maailmaan. Niin kliseeltä kuin se kuulostaakin, jokainen meistä haluaa sisimmässään tehdä jotain ansiokasta muiden ihmisten hyvinvoinnin ja elämänlaadun eteen.

Meillä on paljon opittavaa. Alla on pari hyvää resurssia aloittaa, sillä Juho Jokinen puhui muutama viikko sitten ansiokkaasti uudesta tavasta johtaa. Laita Slidedeck sekä seminaarivideo katseluun alta.

Seminaaripresis

http://www.slideshare.net/Dingle/johtamisen-uudet-pelisnnt

Seminaarivideo

https://www.youtube.com/watch?v=CMt24OenpGk

Yhteenvetona haluankin nostaa muutaman asian esiin. Näin johdat organisaatiosi kohti tulevaa:

1. Luo visio, jolla innostat ja inspiroit
2. Ole avoin ja varaa aikaa viestiäksesi visiosta
3. Toimi esimerkkinä ja kannusta työntekijöitä jakamaan ja osallistumaan
4. Ole läsnä. Kuuntele ja keskustele niin verkossa kuin toimistollakin
5. Muista! Hyvä johtajuusviestintä on investointi tulevaan

Jos olet kanssani samaa mieltä, jaa! Jos olet erimieltä tai haluat lisätä jotakin, kommentoi!


Subscribe to Email Updates