"Sosiaalinen media on vain kanava muiden joukossa" on lause, jota kuulee edelleen aivan liian usein Suomessa. Kysypä jenkeissä missä roolissa sosiaalinen media on niin saat yleensä vastauksen "It's our number one way of connecting with our customers every day". Wow, mikä ero!

Täällä Suomessa tyydytään liian usein siihen, että tehdään suunnitelma ja ajastetaan julkaisuja eri some-kanaviin, heitetään päivityksen loppuun vielä kysymysmerkki, niin se on sitten sitä sosiaalista markkinointia. Suhtaudutaan aitojen keskustelujen synnyttämiseen ja ylläpitämiseen pelkkänä kustannuksena, jos panostuksella ei heti saada myyntiä aikaiseksi.

Toinen asia, mitä kuulee usein on kysymys: mikä on sosiaalisen median tuotto? Kysy myyntijohtajalta mikä hänen myyjiensä tuotto on. Hän varmaan vastaa, että se riippuuu myyjästä. Myyjien taso vaihtelee, jotkut aiheuttavat pelkkiä kustannuksia, jotkut tuovat yritykselle kannattavaa kasvua. Yrityksen rooli on löytää, kasvattaa ja kehittää myyjien tietoa, taitoa, motivaatiota ja asennetta, jotta he voivat tehdä hyvää tulosta. Sosiaalisen median kanavien ja sisältöjen tuomat hyödyt ovat kiinni tekijöistä.

Tulokset ovat kiinni siitä, kuinka tehokkaasti, luovasti ja systemaattisesti tekijät toimivat.

Jotta pystytään tekemään vaikeita päätöksiä markkinoinnin resurssien käytön suhteen, on ehdottomasti lisättävä markkinoinnin tulosvastuullisuutta ja mittaamista. Mittaamista tulisi kehittää niin lyhyen kuin pitkänkin aikavälin vaikutuksen ymmärtämiseen. Yksilötasolla on helppo nähdä miksi kannattaa olla verkossa keskustelemassa ja vaikuttamassa päivittäin. On helppo uskoa verkon voimaan kun omin silmin näkee miten verkosto kasvaa ja kuinka kätevää on ylläpitää suhteita. Mutta vastaavan hyödyn näkemistä yrityksen omien tilien kautta voi taas olla haastavampaa. Mitä yritys on valmis maksamaan per asiakas, jolle jää hyvä mieli? Mikä tämän asiakkuuden arvo on pitkällä aikavälillä? Jokainen joutuu ottamaan tähän kantaa, jos haluaa tehdä järkeviä päätöksiä sosiaalisen median panostustensa suhteen.

Tottakai sosiaalinen media voi olla vain kanava muiden joukossa kuten se monella onkin, jos sitä niin haluaa hyödyntää. Onko se paras tapa? Ei missään nimessä.

Kuten muutkin uudet asiat, vaatii tämäkin uudelleen resursointia ja toimintatapojen muuttamista

Onko sosiaalinen median tekeminen järkevä investointi vai ei, on siitä kiinni, kuinka laadukkaasti ja tehokkaasti ihmiset osaavat työskennellä. Mihin keskusteluihin tartutaan ja mihin ei? Miten vastaan nopeasti? Ovatko tekijöiden motivaatio, asenne, tieto ja taidot kunnossa? Jos nämä ovat kunnossa, voi myös tuloksia odottaa sosiaalisen median puolella. Varmista, että taidot ja motivaatio ovat kunnossa, niin sosiaalinen media, joka oli aikaisemmin vain kanava muiden joukossa, toimiikin yhtäkkiä suorana ja tehokkaana yhteysväylänä markkinaan.

Subscribe to Email Updates