Pitäisikö B2B-yrityksenkin hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan? Totta kai. Jokaiselle organisaatiolle on paikkansa sosiaalisessa mediassa, oli kohderyhmänä kuluttajat tai yritykset.

Sosiaalisen median kanavat ovat erinomainen paikka rakentaa brändiä ja vaikuttaa tunnettuuteen ja imagoon. Itse asiassa, jos yritys ei tänä päivänä jo tee näitä asioita laisinkaan sosiaalisessa mediassa, niin väitän, ettei se voi menestyä niiden hoitamisessa parhaalla mahdollisella tavalla.

Tavoita kohderyhmäsi sosiaalisen median kanavista

Joidenkin kanavien kohdalla B2B-yritysten läsnäolon tärkeys on helppo ymmärtää. Esimerkiksi LinkedInissä yritysten on luonnollista olla läsnä ja vaikuttaa, koska kyseessä on työelämän tarkoituksiin luotu verkosto. Muissa kanavissa ihmiset eivät välttämättä esiinny samalla tavalla tittelillä ja tietyn organisaation edustajana, vaikka suuri osa sosiaalisen median käyttäjistä joka tapauksessa kuuluukin erilaisiin työelämän yhteisöihin.

Näiden sosiaalisen median käyttäjien silmissä B2B-yrityksen on suotavaa näkyä ja luoda yrityksen omaan profiiliin sopivaa asiantuntijakuvaa. Kipinä uusien liidien syntymiseen voi yhtä hyvin syttyä Facebookissa tai Twitterissäkin.

Rakenna asiantuntijaprofiilia ja tule tunnetuksi

Kuvitellaan tilanne, jossa rakennusalan pk-yritys harkitsee sähköasennusyrityksen ostamista osaksi liiketoimintaansa, mutta tarvitsee asian punnitsemiseen konsulttiapua. Tarjontaa konsulttiavusta varmasti löytyy, mutta tässä kohtaa yrityksen johtohenkilöt  todennäköisesti lähtevät harkitsemaan sellaisia yrityksiä, joista heillä on jonkinlainen käsitys ja kuva asiantuntevana ja yritysjärjestelyihin perehtyneenä organisaationa.

Sillä, että mielikuva on saatu yksityishenkilönä twitterfeediä selaillen eikä yritysmessuilla työasioiden tiimoilta, ei ainakaan ole haittaa. Itse asiassa, vaikutelma pätevästä ja asiansa osaavasta organisaatiosta voi olla vielä voimakkaampi, jos se on saatu työasioiden ulkopuolelta.

Sillä, että mielikuva on saatu yksityishenkilönä twitterfeediä selaillen eikä yritysmessuilla työasioiden tiimoilta, ei ainakaan ole haittaa.

B2B-yritys voi siis erinomaisesti tavoittaa osan kohderyhmäänsä sosiaalisen median kautta useissa kanavissa. Tärkeää on kuitenkin muistaa strateginen lähestymistapa ja läsnäolo, jotta sosiaalisen median hyödyntäminen on tarkoituksenmukaista ja auttaa saavuttamaan asetetut tavoitteet. Niiden saattamisessa kohdilleen Dingle tulee mielellään avuksesi.

Subscribe to Email Updates