Digitalisuus on tehnyt markkinoinnin ja myös yleisesti liikkeenjohdon erittäin mielenkiintoiseksi. Sen tuomat uudet mahdollisuudet vaativat organisaatiolta kykyä tehdä päätöksiä  ja päivittää suunnitelmia jatkuvasti.

Ottamatta sen tarkemmin kantaa kaikkiin teknologian tuomiin mahdollisuuksiin markkinoijalle, tuon esiin kolme asiaa, joista viime aikoina on eniten keskusteltu.  Keskittymällä näihin voit tuoda merkittävästi hyötyä omalle organisaatiollesi.

1. Tuo henkilöt esille

Iso osa organisaation henkilöstöstä työskentelee asiakasrajapinnassa. He ovat yrityksen kasvot ja edustajat, joiden tehtävänä on kehittää yhteistyötä. Heidän välittämänsä viestit ovat paljon merkittävempiä ja usein uskottavampia kuin suoraan yhtiön viesintäosastolta jaetut viestit. Kaikille verkkoviestintä ei tulee luonnostaan. Jotta henkilöstö aktivoituu, on kehitettävä heidän osaamistaan ja sen myötä mahdollistaa henkilöstön aktiivinen viestintä verkossa.

Pelkkä osaaminen ja taito eivät kuitenkaan riitä. Jatkuva kannustaminen ja avoimuus organisaatiossa tukee henkilöstön viestintää verkossa.

2.  Sisällöt jaettaviksi

Verkossa kaiken pitäisi olla  kevyessä ja helposti jaettavassa muodossa, jotta jakaminen sekä sisällön selailu ja kuluttaminen on helppoa ja kätevää.

Esimerkkinä: referenssikatalogista ei kannata pelkästään kerran julkaista linkkiä, kun kustakin 50 refenerenssiacasestä voi viestiä kaikissa kanavissa erikseen, yksi kerralla. Ja kun verkossa antaa vierailjalle mahdollisuuden perehtyä kaikkiin referensseihin, pitäisi hänelle tehdä helpoksi jakaa mikä tahansa referenssin eteenpäin.

3. Markkinoinnin panostuksen uudelleenmäärittely

Sekä henkilöstön käyttämien tuntien että markkinointibudjetin panostuksessa on yleensä valtavasti tehostamisen mahdollisuuksia. Sen huomaa melkein joka kerta, kun istuu alas tiimin kanssa ja katsoo mihin he aikaansa käyttävät ja millä prosessilla sisällöntuotantoa ja viestintää tehdään. Yleensä on kaksi vaihtoehtoa tämän kehittämiselle: kehittää toimintatapaa tai tiimin osaamista tehtävissään.

Panostuksen uudelleenmäärittelyssä voisi myös miettiä mihin ylipäänsä investoidaan. Suurin shifti tällä hetkellä tapahtuu perinteisten tapahtumien ja aktiviteettien budjetin investoiminen sisällöntuotantoon. Esimerkiksi: pitäisikö  olla digitaalinen showroom verkossa, joka on auki 24/7 ja karsia yhdet tai kahdet messut pois vuosisuunnitelmasta? Metsolla on aika hyvä toteutus: Metso Showroom.

 

Toivottavasti jokin tai kaikki näistä on teillä pöydällä kehitettävänä. Markkinoijalle jatkuva oppiminen ja kehitys ei ole enää edellytys sille, että pääsee eteenpäin, vaan edellytys, että pysyy mukana pelissä.

Subscribe to Email Updates