Verkon dynamiikan takia markkinointiviestintä on muuttunut ja hakee muotoaan omien, ansaittujen, vuokrattujen ja ostettujen medioiden yhdistelmänä. Näiden ymmärtäminen vaatii markkinoijalta uutta osaamista.

Ohjelmistomaailmasta tuttu termi "Full-stack" kuvaa aika hyvin sitä monipuolisuutta, mitä huippumarkkinointiosaajan pitää hanskata.  Tämä full-stack-ohjelmoija osaa kaiken. Eräs ystäväni kuvaili näitä ohjelmointikavereita yksisarvisiksi, koska ne ovat niin harvinaisia ja niitä on vaikea löytää. Full-stack-kehittäjä osaa sekä front-endin että backendin eli hän hallitsee visuaalisen kokonaisuuden, toiminnallisuuden ja vielä miten tämä kokonaisuus toimii tietokannan kanssa.

Vastaavaa laajaa osaamista vaaditaan tämän päivän markkinoijalta, kun kanavia, työkaluja ja teknologian tuomia mahdollisuuksia on niin julmaton määrä. Suuntaa antavat tutkimukset, jotka kertovat, että CMO:t investoivat tulevaisuudessa enemmän it-järjestelmiin kuin CIO:t. Muutamia vuosia sitten tämä olisi kuulostanut järjettömältä, mutta ei enää.

Mistä voittava markkinointitiimi koostuu?

Brand desk

Siniset laatikot kuvaavat eri rooleja markkinointitiimissä. Tämä on viitekehitys, jota pitää muokata ja viilata tarpeiden mukaan. Pääpointti on se, että ei ole enää kanavaomistajuutta, vaan markkinointia ja viestintää johdetaan yhtenä kokonaisuutena.

Pienemmissä organisaatioissa yksi ihminen voi tehdä kaiken, isommissa jokaisella roolilla voi olla oma toteuttajansa. Koska yrityksen sisältä ei aina löydy kaikkiin rooleihin tarvittavaa osaamista, moni yritys on rakentanut monen kumppanin verkoston itsensä ympärille, jolloin koneisto on trimmattu optimaalisen tehokkaaksi.

Markkinointiorganisaation viisi roolia

Leadership - Keskitetty malli vaatii vahvaa ja läsnäolevaa päivittäistä johtamista. Sekä oman organisaation ihmisiä että kumppaneita pitää johtaa, jotta kokonaisuus toimii ja eri osa-alueiden välillä syntyy synergioita.

Planning - Sisällön suunnittelu tehdään niin pitkällä aikavälillä kuin myös reagoivasti kun mahdollisuuksia syntyy.

Creative - Keskittyy ideoihin ja siihen mistä pitäisi puhua ja millä tavalla, jotta se kiinnostaa.

Community Management - Jatkuva ja aktiivinen kanavien ylläpito. Community managerilla pitää olla kyky tarttua tiettyihin keskusteluihin ja mahdollisuuksiin.

Analytics and Development - Johtaminen perustuu dataan. Sisällön suunnittelu tulisi tapahtua sen tiedon pohjalta mitä Analytics ja Development-osastolta saa.

Voittajia ovat markkinoijat, jotka osaavat hyödyntää yrityksen omistamaa ja jatkuvasti syntyvää uutta dataa, tekevät sen pohjalta sisältöjä ja jakavat niitä tehokkaasti kaikkiin kanavaviin hyödyntäen mainontaratkaisuja.

Oletko eri mieltä tai samaa mieltä? Kommentoi tähän. Keskustellaan.

Subscribe to Email Updates