Lämpimästi tervetuloa seuraamaan uutta ja mahtavaa Urheilumarkkinointia freesillä otteella –blogisarjaa! Otsakkeen alla käsittelen jatkossa eri urheilutoimijoiden markkinointia sekä firmojen sponsorointimahdollisuuksia digitaalisissa kanavissa.

 

Työntekijälähettilyys ja yrityksen työntekijöiden persoonien esiintuonti on tällä hetkellä vahvasti tapetilla. Monissa yrityksissä mietitään keinoja tuoda yritystä itseään ja sen työntekijöitä lähestyttävämmiksi sosiaalisen median keinoin. Tässä meillä olisi paljon opittavaa urheilujoukkueilta, ja etenkin brittiläisiltä kansainvälisiltä jalkapallobrändeiltä. Tänään otetaan oppia -kirjoittajan henkilökohtaisista vahvasti puolueellisista syistä - lontoolaisen futisseura Arsenalin mahtavasta sosiaalisen median läsnäolosta.

 

Pelaajien eli työntekijöiden omien kanavien jalustalle nostaminen

arsenalpelaajat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arsenal nostaa työntekijänsä jalustalle heti kotisivunsa etusivulla. Voisivatko myös yritykset nostaa aktiivisemmin avainhenkilöidensä some-feedejä myös itse yrityksen nettisivulle? Tämä rikastaa ja täydentää yrityksen omaa sisällöntuotantoa sekä tekee firman takana olevien aitojen persoonien seuraamisen kätevämmäksi.

 

Avoin syntymäpäiväonnittelu

synttärit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arsenal on luonut jatkuvan visuaalisesti tunnistettavan konseptin, jossa onnitellaan pelaajia julkisesti Instagramissa heidän synttäripäivänään. Tämä kirvoittaa luonnollisesti myös fanien toivotuksia, ja julkaisussa tehdään myös pelaajan oman Instagram-tilin seuraaminen helpoksi tägäämällä pelaaja julkaisuun. Lisäksi kuvassa on mukana kuvaoikeudet varmistava tunnus sekä muistutus muista seurattavista Arsenalin kanavista. Brändin oman logon ja viestin tuominen mukaan itse kuvaan on tärkeää, sillä somekanavissa jaettaessa usein itse päivityksen tekstit jäävät varjoon, ja pelkkä kuva lähtee elämään omaa elämäänsä.

Kokeiltaisiinko joskus rohkeasti onnitella ja kehua vaikka yrityksen uskollista tilintarkastajaa, joka täyttää tänään 47 vuotta?

 

Pelaajien inhimillisyys ja huumorintaju

unclassic

 

Video nostaa kokoajan merkitystään yleisön tavoittamisessa ja sitouttamisessa. “UnClassic commentary” –videosarjassa laitetaan pelaajat selostamaan omia ja pelikavereidensa suorituksia aiemmista peleistä. Ironisella otteella oman tuuletuksen fiilistely tai kaverin kaatumiselle naljailu on omiaan tuomaan pelaajan omaa persoonallisuutta ja huumoria esiin. Selostukset kestävät muutaman minuutin ja ne on konseptoitu yhteen Arsenalin Youtube-kanavalla omaksi soittolistakseen, joka helpottaa muiden videoiden löydettävyyttä ja koko tarinan nivoutumista yhteen.
Kahvin kaatuminen toimistolla tai muu pikkumoka voi olla juuri se asia, jonka jakamisen kautta asiakkaat alkavat ymmärtää, että ovat tekemisissä oikeiden ihmisten eivätkä kylmän ja kaukaisen konsernin kanssa.

 

Ottelun parhaan pelaajan valitseminen

theo

 

Arsenal antaa Twitterissä seuraajilleen mahdollisuuden vaikuttaa ottelun avainpelaajan valintaan. Yksinkertainen ja suoraviivainen tapa kehottaa ihmisiä jakamaan päivitystä myös usein toimii: “RETWEET if @TheoWalcott was your #AFCvWBA man of the match”. Tämä tapa joukkoistaa äänestys tuottaa Arsenalille jatkuvasti kymmenien tuhansien ilmaisen näkyvyyden tuhansien ihmisten jakaessa päivityksen omille Twitter-seuraajilleen.

Monissa firmoissa valitaan sisäisesti esim. kuukauden työntekijä. Nämäkin valinnat kannattaisi aina julkistaa avoimesti, ja tuoda samalla yrityksen parhaita persoonia rohkeasti esiin.

 

Kiitän seurasta, pysykää kanavalla!

Subscribe to Email Updates