Huomasin jonkin aikaa sitten twiitin, jossa mainittiin, että brittien "sosiaalisen viestinnän datansiirrosta" 75 prosenttia menee Snapchatin piikkiin.

Luku kuulosti aluksi mielettömän suurelta. Vaikka kyseessä on kuitenki rajatut alustat ("social messaging"), kai muut sovellukset kuten Facebook, Twitter, WhatsApp, Instagram ja kumppanit saavat edes neljäsosaa suuremman lommon tilastoihin? Mietin kuitenkin asiaa pidemmälle, ja tulin yhä enemmän siihen tulokseen, että voihan se olla totta. Snapchatissa viestit näkyvät käyttäjälle ainoastaan rajatun ajan, joten niitä ei pahemmin tallenneta käyttäjän välimuistiin seuraavaa kertaa varten. Lisäksi, tekstipohjainen yhteydenpito on Snapchatissa erittäin pienessä roolissa. Kuvien ja videoiden vaatima datan määrä on pilvissä tekstiin verrattuna.

Tein viime viikon aikana pienen kokeilun verratakseni omaa käyttöäni väitettyyn 75 prosenttiin. Myönnän heti alkuun, että olen Snapchatin suurkuluttaja. Lähetän päivän aikana kymmeniä snäppejä, ja katson sitäkin enemmän. Kontrollihenkilöksi otin toimitusjohtajamme Juhon.

Tulokset

Maantaista maanantaihin, siirsin 3,2 Gt dataa mobiiliverkon yli. Tästä määrästä Snapchatin osuus oli huimat 1,7 Gt. Snapchatin osuus viikon kokonaisdatamäärästä oli siis noin 53 %. Kun vertaa muihin viestintäsovelluksiin, Chrome, Facebook, Instagram, Mail, [Facebook] Messenger, Safari, Twitter ja WhatsApp veivät yhteensä 714,8 Mt. Tämä laittaisi Snapchatin osuuden mobiilidatani käytöstä 70 % tienoille, eli hieman alle brittien väitetyn kolmen neljäsosan.

Entä miten oli Juhon datankäytön laita? Juhon tilastoja katsellessa Snapchat pärjää melko hyvin myös minimikäytöllä. Juholla ei ollu lähetettyjä videoita viikon aikana. Juhon Snapchatin käyttämä mobiilidata oli 319 Mt; kokonais datansiirto oli 3,85 Gt. Snapchatin osuus kokonaismäärästä on pieni, mutta Juhon datansiirrossa on kuitenkin huomattava, että 1,22 Gt oli kategoriassa "Tethering and Mobile hotspot", eli verkon jakaminen kännykästä muille laitteille langattomana verkkona. Muut viestintäsovellukset, Chrome, Youtube, Twitter, Facebook, Instagram, Gmail, ja muutama muu alle 20 Mt käyttänyt sovellus tuottivat yhteensä noin 1450 Mt (Chromesta yli 800 Mt). Joka tapauksessa Snapchatin osuus oli hyvin pieni, eikä yltänyt lähellekään 75 %.

Snapchat oli Juholla kuitenkin neljänneksi suurin mobiilidatan kuluttaja. Tethering, Chrome, ja DNA TV muodostivat kärkikolmikon. Snapchat on todennäköisesti näistä neljästä eniten kahdensuuntaista viestintää edustava sovellus.

En ole käynyt pitkään aikaan Lontoossa tai muissa Ison-Britannian kaupungeissa, joten en tiedä miltä katukuva näyttää nykyään älypuhelinviestittelyn osalta. En kuitenkaan pidä ollenkaan mahdottomana tuota Vodaphonen 75 % lukemaa. Olisi mielenkiintoista kuulla virallisia lukemia myös muista maista ja dataa siitä kuinka paljon Snapchatin viestejä lähetetään langattoman verkon yli mobiilidataan verrattuna. Olisi myös kiinnostava tietää mitkä sovellukset luetaan "sosiaalisen viestinnän" piiriin.

Jos Snapchat on sinulle vielä tuntematon, lue Simonen kattava kolmiosainen englanninkielinen artikkelisarja How to Use Snapchat tai suomenkielinen DNA Appisen esittely.

Subscribe to Email Updates