Miten saada nuorehkot toimistotyöläiset harrastamaan hyötyliikuntaa? Siinä haaste, jota ryhdyimme ratkomaan osana #dinglefit-tekemistämme. Lisäksi halusimme tuoda tekemiseen mukaan arvojemme mukaisen ”do good” –tekijän. Syntyi ajatus, että voisimme saada salilla käyvät tyypit myös kävelemään tavallista enemmän lupaamalla askelista rahaa hyväntekeväisyyteen. Akuutti, huomiota herättävä kohde löytyi maanjäristysten ravisuttelemasta Nepalista.

Toimistotyöläisten haaste usein on se, että hyötyliikuntaa tulee harrastettua aivan liian vähän, vaikka kovan sykkeen liikuntaan saatetaankin panostaa. Dinglefit on meillä kattokonsepti yhdessä liikkumiselle; olemme järjestäneet sen puitteissa niin tehotreeniä kuntosalilla aina arkiaamuisin, sponsoroineet osallistumisia juoksutapahtumiin kuin tarjonneet viikottaista sählyvuoroa.

Aloitimme toukokuun alussa ”Toukokuun tehotiistait”-kampanjan. Lupasimme jokaisesta työntekijän ottamasta tuhannesta askelesta euron lahjoitettavaksi Punaiselle ristille.

Kampanjan toissijaisena tavoitteena oli saada henkilöstö käyttämään Wellmo-applikaatiota, jota työterveyspalvelujemme tarjoaja Heltti käyttää osana palveluitaan. Applikaation kautta käyttäjä voi seurata omia askeleitaan sekä pitää päiväkirjaa myös muista liikuntasuorituksistaan, ja asettaa itselleen tavoitteita muihinkin hyvinvointiin liittyviin asioihin kuten stressinhallintaan.

Miten kampanja sitten meni?

Askelia neljänä tiistaina kertyi yhteensä 881 300 eli lahjoitimme Punaiselle ristille 881,30 euroa. Tässä ne kuuluisat kolme pointtia samanlaista henkilöstökampanjaa harkitsevalle:

1. Mieti kampanjan kulku ja toteutus

Pyrimme kampanjassa siihen, että siihen olisi mahdollisimman helppo osallistua. Merkinnät otetuista askeleista merkittiin yhteiseen excel-taulukkoon. Ensimmäisen viikon jälkeen näytti pahalta: viidestäkymmenestä työntekijästä vain kymmenen oli merkinnyt askeleensa exceliin. Näin jälkiviisaana voisi todeta, että olisimme voineet välttyä excelöinnistä järjestämällä kampanjan yhteistyössä Wellmon kanssa, joka olisi kerännyt tiedot askeleista ja viestinyt osallistujille kampanjan kulusta puolestamme. Kampanjamekaniikan pohtiminen jäi kuitenkin viime tinkaan ja totesimme, että merkitsemin vaiva on pieni seikka. Dingle on vielä pienehkö yritys; isommassa talossa saman kampanjan masinointiin kannattanee käyttää ulkopuolista kumppania, jotta osallistumisen esteeksi ei muodostu ylimääräinen vaiva. Loppujen lopuksi kampanjaamme osallistui 28 henkilöä jotka merkitsivät ottamansa askeleet yhteiseen taulukkoon. Tämä on 56% henkilöstöstä. Saman osallistujamäärän saimme tämän kevään ”Ylös sohvalta”-kampanjassamme, jossa tekninen toteutus tapahtui Wellmon toimesta.

2. Aikaiset omaksujat ja sitten se suuri massa

Kuten markkinoijat tietävät, tuotteen omaksuvat ensin Rogersin teorian ”öörliadopterit”. Näin kävi myös tässä henkilöstöinnovaatiossamme. Lisäanekdoottina mainittakoon, että viimeinen askeleensa merkinnyt henkilö on toimistomme ainoa PC:n käyttäjä (joka tosin myös käveli keppien kanssa koko toukokuun jalkavamman vuoksi). Trendi oli koko kampanjan ajan nouseva niin osallistujien määrän kuin osallistujien ottamien askelten suhteen. Tulosten valossa voisi sanoa, että kampanja teki tehtävänsä ja tietoisuus askelista ja hyötyliikunnasta kasvoi. Kampanjaan osallistuneiden tiistaisin ottamien askelten keskiarvo oli 8633 askelta, joka on melko lähellä 10 000 askeleen suositusta, jonka saimme mm. työterveyshoitajaltamme.

3. Työntekijälähettilyys ja jatkuvuus

Kampanjan aikana työntekijämme myös alkoivat oma-aloitteisesti jakaa kampanjaan liittyvää sisältöä omissa some-kanavissaan, joka osoittaa, että he alkoivat kokea kampanjan tärkeäksi myös itselleen. Työhyvinvointi tai liikunnan tuoma parempi olo eivät ole kerralla valmiiksi -juttuja, vaan vaativat tietenkin jatkuvaa tekemistä.

Instagram_Nepal_employee_advocacy

Tulemme varmasti tulevaisuudessakin tarjoamaan erilaisia kuntokampanjoita Dinglefitin merkeissä. Näiden suunnittelemiseen olemme varanneet yhteisen ideointisession, jossa innovatiiviset asiantuntijamme saavat suunnitella seuraavaksi oman unelmiensa liikkumiskampanjan.

PS. Dingle lahjoitti myös tuhat euroa Nepaliin toukokuussa Kirkon ulkomaanavun kautta. Tämä oli vastaus muilta markkinointitoimistoilta saamaamme haasteeseen. Toivomme lahjoitustemme luovan mahdollisuuksia palaamiseen normaaliin elämään Nepalissa.

Kirjoittaja Kerttu Takala vastaa Dinglellä koulutuspalveluiden ohella yrityksen HR:sta ja henkilöstön hyvinvoinnista.

Subscribe to Email Updates